rss

Chapter 10


Kenapa dengan Hani ni? Dari semalam aku call tak dapat. Mesej pun tak dibalas. Takkan dia merajuk pasal aku tak temankan dia lunch semalam? Tak mungkin. hani jenis yang memahami. Dia sentiasa faham dengan kerja aku. Mungkin dia sibuk kot? Tapi takkan pukul 11malam sibuk lagi kot.Kerja habis sampai pukul 5 petang je. Hanphone dia rosak kot? mungkin jugak.
Tapi kenapa aku macam tak sedap hati je ni? Macam ada sesuatu yang berlaku. Hadoi pening kepala aku camni. Aku menoleh kearah jam tanganku. 11.05 malam. Sempat je kalau aku nak pergi rumah dia ni.Tapi apa pulak kata jiran-jirannya nanti? Lantak la,aku bukan nak masuk rumah pun,just nak jumpa depan rumah je.Yang penting aku kena jumpa dia jugak.Hati aku ni berdebar-debar macam orang baru lepas lari pecut 100meter. Hadoi sakitnya Tuhan ajelah yang tahu.
Dalam pukul 11.45 aku tiba di rumahnya. Aku cuba call lagi, tapi tak dapat-dapat jugak.Hadoi ni yang malas ni.Lepas aku bagi salam 2,3 kali pintu pun terbuka. Ann yang keluar.Tapi aku perasan suatu yang aneh pada diri dia.Muka garang semacam je.Macam nak telan aku je.Ann ni kenapa pulak?Dah jadi zombie ke ape?
'Hah kau nak ape datang malam-malam buta ni?' Amboi sedapnya bahasa.Ann ni tengah datang bulan ke baru lepas gaduh dengan si Razlan.
'Aku datang nak jumpa Hani,dah banyak kali aku try call dia tapi tak dapat,'Aku masih lagi dapat bersabar.Biarlah dia, asalkan matlamat aku datang ke sini tercapai.
'Hani takde, dia balik kampung,'Masih dengan nada yang agak kasar.
'Balik kampung? Bila dia balik kampung? kenapa tak beritahu aku pun?' Aku agak terkejut mendengar berita ini.Kenapa dia tiba-tiba balik kampung.Ada ape-ape jadi ke dekat kampung dia?
'Huh buat ape nak bagitau kau? Kau kan dah ada buah hati lain? Dasar lelaki curang. Tak pernah cukup dengan seorang,' Terkedu aku mendengar kata-kata Ann.
'Apa kau cakap ni Ann? Aku tak faham lah,' Aku mula rasa semacam je.
'Buat-buat tak faham konon? tanya la diri kau sendiri apa salah yang kau dah buat,' Ann terus bergegas masuk meninggalkan aku yang kelu tak mampu berkata-kata lagi.Suaraku seolah-olah tersekat di kerongkongku.
Apa makna semua ni...???

Chapter 11

'Betul ke apa yang kau cakap ni Lan?' Aku menjadi semakin bingung apabila mendengar berita yang disampaikan oleh Razlan.
'Betul la Wan,buat apa aku nak tipu kau? Diorang memang nampak kau hari tu.kau kantoi depan mata Hani Wan.' kata-kata dari Razlan membuatkan dunia kurasakan berputar tak ikut orbit yang betul.
'Patutlah Ann marah sangat dengan aku,'kataku perlahan.
'Memanglah dia marah sangat.Diorang kan bestfriend dari sekolah lagi.Yang kau ni pun satu. kenapa kau bawa balik perempuan tu ke Malaysia?kau memang saje cari nahas Wan.Dari dulu lagi aku dah cakap,jelaskan keadaan sebenar dekat Hani,tapi kau tak nak.Sekarang keadaan dah jadi macam ni,Aku pun dah tak mampu tolong kau lagi Wan,' panjang lebar pulak si Razlan ni bersyarah.Tapi betul jugak katanya.Semua ni takkan berlaku kalau aku berterus terang dari dulu lagi tantang status diriku yang sebenar.
'Aku tahu ni memang salah aku Lan.habis tu apa yang aku perlu buat sekarang Lan?' Aku dah betul-betul buntu sekarang.Aku cuma mampu mengharapkan bantuan Razlan.
'Aku rasa cuma ada satu cara je lagi,'kata Razlan dengan muka kontrol macho.
'Apa dia?' aku tak sabar nak dengar plan dia.Harap-harap cadangannya bernas.
'Kau kena pergi jumpa dia dan jelaskan segalanya padanya'tersengih-sengih Razlan memberi idea.Ceh yang tu aku pun tau.
'Tapi aku takut dia tak nak jumpa aku la Lan.Lagipun dia kat kampung dia sekarang,segan la aku nak jumpa mak ayah dia nanti,'aku masih ragu-ragu dengan cadangan Lan.
'Okey sekarang kau nak kahwin dengan dia ke tak nak? Razlan tiba-tiba menyoal.
"Mestilah nak, 7tahun aku tunggu tau tak,' apa punya soalan la.
'Haa kalau nak kawin kena jumpa mak ayah dia jugak kan? Masa ni lah kau kena pergi berbaik-baik dengan mak ayah dia.Bak kata orang tua-tua nak pikat anak kena pikat mak ayah dia dulu,' amboi siap dengan bidalan lagi.
'Kepala otak kau ni kadang-kadang cerdas jugak ek.Okey aku sahut cabaran kau.Sekarang jugak aku bertolak ke kampung dia,'tiba-tiba bersemangat pulak aku bila dengar perkataan kahwin.hehe
'Asal nak kawin je semangat ek? Macam ni lah.Aku akan mintak tolonh Ann untuk temukan korang berdua nanti.Aku dah cerita kat Ann.Rasanya dia dah faham situasi kau sekarang.,'jelas Lan.
'Okey terima kasih Lan, kaulah sahabat aku dunia akhirat,'aku memeluk lan bersungguh-sungguh.
Tiba-tiba pintu bilikku diketuk seseorang.
"Masuk' rupanya secretary aku yang masuk rupanya.
"Sorry mengganggu Bos,cuma saya nak ingatkan Bos ada temujanji dengan Datuk Khalid petang ni,' Ira setiausahaku memberitahu tentang jadualku hari ini.
'Ira awak batalkan semua appointment saya untuk minggu ni.Saya ada kerja penting nak dibuat,'aku dah buat keputusan.Aku mesti mengejar cintaku.Aku tak akan biarkan ia berlalu buat kali kedua.
'Tapi Bos...'
'Takde tapi-tapi.Kalau diorang nak jumpa saya jugak, suruh diorang buat appointment lain minggu depan.'
'Baik Bos...'
'Hehe seronok jugak jadi CEO ni ek,' Razlan tersenyum sinis memandangku.
'Tak semudah yang kau sangkakan Lan,' Aku membalas.Kemudian kami sama-sama keluar. Aku mesti mencari cintaku...
Hani tunggu kedatanganku....
Chapter 12

‘Hani, Wan nak jumpa kau. Dia tunggu kau kat luar tu’ kata-katanya ibunya membuatkan dirinya terkejut. Apa yang dia nak lagi? Tak puas ke dia sakitkan hati aku ni.
‘Suruh dia balik jela mak, Hani taknak jumpa dia’ Suaraku bagaikan tersekat-sekat. Walaupan mulut berkata tidak, tapi hatiku ini ingin sangat bertemu dengan. Aku inginkan penjelasannya. Tapi sakit hati yang masih terasa ini membuatkan aku tidak mahu lagi terluka lagi. Aku takut untuk mengetahui hakikat sebenarnya.
‘Tak baik kau buat dia macam tu Hani. Dia datang dari jauh semata-mata untuk berjumpa kau.,’ lembut saja kata-kata dari ibuku. ‘Mak tak tahu apa masalah kamu berdua, tapi cubalah bincang elok-elok kalau ada masalah. Setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. Kalau kau terus begini, sampai bila pun masalah tak akan selesai,’ Memang aku tak mampu untuk berdebat dengan mak. Nasihatnya sering membuatku tenang. Baiklah aku akan berdepan dengannya…

***
‘Wan nak apa lagi ni? Tak puas lagi ke sakitkan hati Hani? Keras saja suaraku. Biar dia tahu betapa pedihnya hati ini.
‘Hani, maafkan Wan. Wan tak bermaksud untuk tipu Hani Cuma belum tiba masanya untuk Wan beritahu Hani. Wan memang bercadang nak beritahu Hani secepat mungkin,’ bersungguh-sungguh dia meminta maaf.
‘Dah terlambat Wan, Hani dah tengok semuanya dengan mata kepala Hani sendiri. Sakit hati ni tau,’ terhambur segala kemarahan yang aku simpan sejak dua hari yang lalu.
‘Hani please dengar penjelasan dari Wan dulu’
‘Tak ada apa lagi yang perlu dijelaskan Wan, semuanya dah jelas. Hani dah nampak semuanya.’ Aku segera memintas katanya.
‘Tapi apa yang Hani nampak tak semestinya sama dengan apa yang Hani sangka. Please Hani bagi Wan peluang untuk explain,’ dia masih lagi berusaha untuk memujukku. Tapi aku dah nekad. Aku dah buat keputusan hubungan aku dengannya hanya setakat ini saja.
‘Hani dah buat keputusan Wan, birlah hubungan kita berakhir disini saja. Anggaplah kita sememangnya tiada jodoh, semoga Wan bahagia dengan dia,’ aku tak mampu lagi untuk menahan airmata ini. Aku tak mahu dia nampak kelemahan aku ini. Lalu aku segera beredar meninggalkannya termangu sendirian. Aku tak menghiraukan lagi panggilannya. Bagiku semuanya sudah berakhir. Biarlah aku megubati lukaku sendiri…

Chapter 13

Parah, pening aku macam ni. Masalah diorang, tapi aku yang pening. Nasib baik la aku ni jenis suka tolong kawan. Perasan la pulak. Hehe. Mana la si Azwan ni dah hilang. Pagi tadi cemas je bunyi As call aku cakap Wan tak balik rumah. Mangkuk ni betul – betul dah parah. Jangan dia buat kerja bodoh dahla. Sebentar tadi, secretary dia pulak yang call aku Tanya kat mana Bos dia. Ish diorang ingat aku ni bodyguard dia ke? Frust bercinta punya pasal sampai menghilangkan diri pulak. Ingat ni filem Hindustan ke main lari-lari dari rumah ni.
Hani tu pun satu. Orang nak explain dia tak nak dengar. Sekarang dua-dua dah frust. Aku pulak yang terbabit sekali. Kalau aku yang tolong expain kang dia tak percaya pulak. Mati akal aku macam ni. Apa aku nak buat ni…?
‘Hai sayang, kenapa muka macam orang tak mampu nak bayar hutang Along ni? Ann tiba tepat pada masanya.
‘Ni lagi parah daripada tak boleh bayar hutang, Wan dah hilang,’ terangku perlahan. Ann nampak terkejut, baru dia tahu kenapa muka aku macam ni.
‘La macamana boleh hilang-hilang pulak ni? Tak baik lagi ke diorang tu?’ malas betul aku nak menjawab solan time-time macam ni.
‘Nak baik macamana, Hani tu tak nak dengar pun penjelasan Wan’ susah betul la kalau orang perempuan ni bila dah merajuk.
‘habis tu kita nak buat macamana sekarang?’ Adoi boleh pulak dia Tanya aku. Kalau aku tahu apa nak buat, tak payah la aku panggil dia datang.
‘Tak tahu la Ann, kepala Land ah buntu ni’ kami sama-sama mengeluh.
Tiba-tiba hanphoneku berbunyi. As rupanya yang call.
‘Haa kenapa As? Wan dah balik ke?’ Amboi tak menyempat-nyempat aku ni. Salam pun tak sempat nak bagi.
‘Belum lagi, tapi As ada satu permintaan nak mintak tolong dengan Abang Lan’
‘Apa dia As, kalau Abang boleh tolong, Abang tolong’ lembut je suaraku. Mentang-mentangla cakap ngan awek cun. Hehe.
‘Macam ni, As nak Abang bawak As jumpa dengan Kak Hani. As rasa semua ni berpunca daripada As. Biar As yang jelaskan semuanya kat dia.’ Bernas jugak idea ni. Apasal la aku tak terfikir dari tadi lagi.
‘ Okey, As bersiap sekarang, nanti Abang pergi jemput As pukul 3. kita bertolak hari ni jugak,’ bersemangat la pulak aku tiba-tiba.
‘Okey, terima kasih ye bang,’ klik…


Bersambung..

0 comments:

Ini Iklan.Silakn Tgk.

Tinggalkan Link Anda Disini