rss

Izzah merenung wajahnya di cermin. Dia tampak sungguh pucat dan lesu. Seluruh tubuhnya terasa tidak bermaya. Menggigil jemarinya untuk memegang objek meski ianya sekadar lip gloss. Dioles pengilat bibir itu lebih kurang supaya bibirnya tampak lebih segar. Hatinya berdebar-debar. Duduknya tak kena. Permintaan mama dan papa terlalu berat untuk ditunaikan. Sungguh besar impian mereka terhadap dirinya.

Oh Tuhan! Bantulah hambaMu ini membuat keputusan agar tidak menyinggung hati mana-mana pihak. Kepalanya digeleng berulang kali. Deringan telefon bimbit menandakan satu panggilan diterima. Terseksa rasanya hendak menjawab panggilan tersebut.

“Mana kau ni? Turunlah cepat! Ingat puteri raja ke nak tunggu lama-lama?” Meninggi nada jejaka itu.

Izzah menjauhkan telefon bimbitnya dari telinga. Hish! Tak habis-habis nak bagi arahan diktator dia tu! Pagi-pagi lagi dah rosakkan mood orang. Izzah mengambil tas tangannya dari birai katil. Bibir nipisnya terkumat-kamit mengeluh. Langkahnya kalut menuruni anak tangga. Kelibat mama, papa dan adik kembar kesayangannya di meja makan membuatkan hatinya terasa begitu ingin menyertai mereka namun segalanya musnah disebabkan si kepala batu itu. Huh!
“Makan dulu Kak Long?” Pelawaan ibunya terpaksa disambut dengan gelengan.
“Tak sempatlah ma. Am dah tunggu tu. Tak tahulah kenapa rajin sangat datang pagi pagi buta,”
Sempat lagi Izzah merungut sambil menyarung sandal ke kakinya. Papanya tersenyum penuh makna. Ifthar dan Izzlin sengih nakal.
“Baguslah kak long. Abang Am tu menepati janji,” sampuk mereka berdua serentak. Memanglah si kembar ini sekepala. Biar pun berbeza jantina dan wajah langsung tidak seiras, perangai mereka tidak jauh berlawanan.

Whatever lah adik-adikku, okeylah ma pa. Kak Long keluar dulu,” jawab Izzah sambil lewa. Gelisah rasa hatinya tatkala melihat kereta Honda CRV putih milik Aminul Akram. Apalah agaknya nasib dirinya selepas ini?
Pintu kereta dibuka penuh berhati-hati. Mencuka wajah Am sebaik terpandang kelibat Izzah.
“Awal keluar?” Perli jejaka itu dengan nada sinis.

Izzah menghela nafas sedalam mungkin. Dia dah mula dah! Kau sabar jelah Izzah. Kata hatinya diturut kerana gadis ini bencikan suasana tegang. Meski dilahirkan sebagai anak sulung dalam keluarganya, dia membesar sebagai kakak yang lembut, penyayang namun dalam masa yang sama tegas. Dia tidak menggemari orang yang berperwatakan garang!
“Aku tanya kau lah. Kenapa tak jawab?” Soal Am sambil merenung tajam ke arah Izzah.

Tanpa gadis itu sedari, dia menjerit kegembiraan dalam hati kerana berjaya membawa gadis itu keluar untuk menemaninya hari ini. Siaplah kau Izzah! Sedetik mata nakalnya menjamah seraut wajah manis gadis bertudung di hadapannya ini. Agak cantik juga! Wajah campuran Arab-Melayu Izzah meredupkan pandangannya.

“Saya berbual dengan mama papa tadi. Terlupa pulak yang awak tengah tunggu,” balas Izzah selamba.

Am jungkit kening. Boleh tahan tahap selamba perempuan ni. Sedangkan semasa mereka menuntut di universiti dalam kelas yang sama dulu, gadis di sebelahnya ini lebih senang mendiamkan diri dan suka berkawan dengan pelajar perempuan. Boleh dikira dengan jari berapa orang sahaja kawan lelakinya. Termasuklah Am sendiri. Tidak kurang juga, ada yang beranggapan gadis ini sombong padahal hakikatnya dia sememangnya pendiam.

“Kau ingat kau tu puteri raja ke nak suruh aku tunggu lama-lama? Lain kali keluarlah awal sikit. Sepatutnya kau yang tunggu aku, bukan aku tunggu kau,” tak habis-habis lagi Am hendak menyakitkan hati Izzah. Gadis itu menggeleng kepala. Dia mengetap bibir.
“Awak ada apa-apa hal penting ke untuk bawak saya ni? Kalau rasa nak cari gaduh, hantar saya balik. Saya tak kuasa nak layan orang macam awak,” lembut sahaja suaranya meniti di pendengaran Am namun kata-katanya tegas. Am tersengih nakal. Mestilah aku ada perkara penting untuk kau, Izzah!
“Jangan harap aku nak hantar kau balik. Kau kena teman aku hari ni. Mula-mula, kita pergi rumah ibu dulu. Dia nak jumpa kau. Lepas tu, aku nak kau teman aku shopping,”

Heh? Lelaki pun minat membeli belah ke? Hahaha… Izzah tergelak dalam hati. Bagus sangat ke citarasa dirinya sampaikan perlu menemani Am ke pusat membeli-belah?
“Baiklah!” Izzah kembali mendiamkan diri.

Matanya ralit mengamati pemandangan di sepanjang perjalanan menuju ke kediaman keluarga Aminul Akram. Maklumlah, vila keluarga jejaka itu terletak di pinggir bandar. Tentulah laluannya penuh dengan kehijauan alam semulajadi.

Terbakar sungguh hatinya. Bagaikan kesabaran tinggal penghujung sahaja lagi. Melampau sungguh si Am ni! Berani bermain dengan perasaan nampaknya! Izzah termangu sendiri. Sudah banyak kali mereka keluar bersama. Namun setiap kali jugalah, Am sering membuat onar.
Dia teringatkan kad kredit yang diberikan oleh jejaka itu seketika tadi. Masih terngiang-ngiang di telinganya pesanan beracun Am.
“Kau gunalah kad ni sesuka hati, beli apa je yang kau nak. Tapi ingat, jangan ganggu kami. Nanti kalau ibu tanya, kau cakaplah yang kita keluar macam pasangan lain jugak,” Fuh! Pedas betul ayat jejaka tersebut. Dah naikkan kemarahan aku ada hati pulak nak suruh aku menipu mak engkau?

Tanpa mengira sakit hati dengan jantung yang berdegup laju bagaikan mahu tercabut, Izzah bergegas menuju ke The Manhattan Fish Market untuk mengisi perutnya sekenyang yang boleh. Rasakan! Kau berdating dengan awek, aku berdating dengan makanan. Aku pun boleh buat apa yang kau boleh buatlah Am! Seketika kemudian, dia bergegas pula masuk ke butik Guess dan Mark and Spencer untuk membeli beberapa helai pakaian. Dia hanya mengambil beberapa helai keluaran terbaru tanpa berfikir panjang. Agak-agak sesuai, bayar sahajalah!

Am memaut erat jemari gadis kesayangannya. Dielus rambut mengurai milik kekasih hati. Haruman yang serasi pada tubuh gadis berpenampilan anggun ini menambat hati lelakinya. Sambil itu matanya sempat memerhatikan gelagat Izzah yang ralit merenung sehelai dress.
Lantas Am meraih tangan kekasih hatinya lalu menuju ke arah gadis tersebut dengan niat untuk menyakitkan hati. Izzah yang menyedari kehadiran jejaka itu terus keluar dari butik kegemarannya dengan rasa geram membuku di hati.
“Melissa, you berkenan baju mana ya sayang? Jangan segan, pilih je,” penuh romantis Am menutur kata.

Tanpa menunggu ayat seterusnya, Melissa mencapai beberapa helai dress yang telah diidamkan sekian lama. Bila saja tangannya hendak mencapai dress kegemaran Izzah, Am menyekat keinginan kekasih hati kesayangannya.
“Yang ni tak sesuai dengan you lah, honey. You terlalu cantik untuk pakai dress macam ni. Biar I pilihkan,” dalam leka Melissa memilih pakaian, Am mengisyaratkan pelayan supaya membungkuskan dress tadi secara diam-diam supaya tidak disedari oleh Melissa.

Setelah menghantar Melissa pulang, Am mahu mencuri sedikit waktu untuk berdua-duaan dengan Izzah. Banyak yang ingin dibicarakan bersama gadis itu. Namun hasratnya bagaikan terbantut apabila Izzah langsung enggan bersuara apa lagi memandang mukanya.
“Awak hantar saya balik sekarang. Saya letih,” Pendek sahaja ayat yang meluncur keluar dari bibirnya. Am ketap bibir.
“Tak boleh! Kau kena temankan aku makan! Jangan nak tunjuk muka masam depan aku!” Tengking Am tanpa sengaja.
Serta merta meletus kemarahannya. Tidak bersetuju sama sekali dengan permintaan Izzah. Hatinya merasa tak senang andai saja Izzah ingin balik secepat ini. Baru nak masuk pukul 7 malam. Apa salahnya makan malam bersama?
“Yang awak nak tengking saya ni kenapa? Awak fikir awak je ke yang ada perasaan? Awak je yang pandai menengking? Awak je yang ada angin? Saya dah cuba nak berbaik dengan awak, saya bersabar je sepanjang masa. Tapi awak? Saya rasa semua ni buang masa je! Tak guna kita habiskan masa dengan bertengkar macam ni!” meninggi nada Izzah.
Lepas segala kemarahan yang dipendam selama ini. Membulat mata Am. Terkebil-kebil dia melihat aksi Izzah seketika tadi. Wajah gadis itu yang putih melepak naik merah padam semasa menjerit tadi.
“Rilekslah, Izzah. Aku tak sengaja nak tengking kau,” gadis itu membulatkan matanya. Gerun Am memandang. Longlai terasa tangannya untuk memegang stereng. Sesekali Izzah naik angin, menakutkan betul!
“Apa tak sengaja? Bukan ke awak selalu tengking saya? Memang hobi awak sakitkan hati saya kan? Saya tahulah, saya bukan Melissa awak untuk dijaga dengan penuh kasih sayang,” Izzah mula teresak-esak.
Am memberhentikan kereta di bahu jalan. Emosional pula si Izzah. Puas pula hendak memujuk gadis ini. Menangis mengalahkan budak kecil. Kepalanya tergeleng-geleng.
“Aku hadiah untuk kau. Nak tak?” Erk? Boleh tanya nak ke tidak? Ikhlas ke tak kau ni Am? Bergema kata-kata itu dalam kotak fikiran Izzah.
“Mana ada orang yang bagi hadiah tanya nak ke tak? Saya bukan budak kecik. Bila menangis kena pujuk dengan hadiah,” tangisannya kedengaran semula. Am cepat-cepat mencapai kotak berbungkus elok dengan ikatan reben. Izzah tercengang menerima huluran tersebut.
“Wah! Baju ni, mana awak tahu saya suka? Tapi, saya tak boleh terima. Melissa lebih layak,” ditutup semula kotak itu. Am menghalang tindakannya.
“Kau paling layak untuk pakai dress ni. Tapi pakai depan aku je lepas kita kahwin,”

Tegas Am. Bagi jejaka itu dia berpegang teguh dengan kata-kata yang dilafazkan seketika tadi. Dia bersungguh dengan ucapan tersebut. Dia akan berusaha menjaga hati Izzah setelah mereka bergelar suami isteri kelak. Cuma, dirinya tidak pasti adakah mampu untuk dia meninggalkan Melissa begitu sahaja? Kuatkah dirinya untuk melihat air mata wanita itu menitis apabila dia sah menjadi suami Izzah nanti?
Izzah tersengih. Selamba jejaka itu menyeka air mata yang masih menitis di pipinya. Senyuman manis terukir di bibir. Segera jejaka bermata bundar itu membawa Izzah ke restoran kegemarannya untuk menikmati makan malam.
“Terima kasih sebab kau sanggup temankan aku tadi. Tak ambik baju-baju ke?” Tanya Am kehairanan bila Izzah keluar dari keretanya dengan hanya mengambil tas tangan dan baju yang dihadiahkan olehnya tadi.
“Semua tu untuk auntie. Tentu awak dah lama tak belikan dia hadiah kan? Saya cuma tolong awak je,” jawab Izzah bersahaja.
Malu pula rasanya. Memang benar, sudah agak lama dia tidak meluangkan masa untuk menemani ibu dan membelikan hadiah buat wanita yang paling bermakna dalam hidupnya. Izzah sungguh baik. Ada sayangnya buat gadis ini namun, waktu yang begitu panjang menjadi saksi hubungannya dengan Melissa membuatkan dia tidak sanggup untuk melepaskan gadis itu.

“Aku terima nikahnya Izzah Nuraisya binti Idris dengan mas kahwin lapan puluh ringgit tunai,” terikat sudah kedua-duanya sebagai suami isteri yang sah.

Aminul Akram menyarungkan cincin platinum bertatahkan berlian ke jari manis isterinya. Dikucupnya dahi si isteri penuh kasih sayang. Izzah menitiskan air mata terharu. Hari ini dia telah sah bergelar isteri kepada jejaka yang teramat dicintainya sejak mereka bergelar pelajar universiti lagi. Namun sayangnya, jejaka ini tidak pernah mengetahui betapa hebat cinta dalam hatinya. Malahan dia terpaksa akur berkahwin dengan jejaka yang telah punya kekasih hati demi persahabatan keluarga mereka. Bukan salah Am sekiranya tiada rasa cinta buat dirinya. Apa yang dia harapkan adalah penghormatan seorang suami terhadap isteri yang telah dinikahi di hadapan wali iaitu papanya sendiri.

Pertama kali tinggal sebilik dengan insan yang sering bertengkar dengannya membuatkan Izzah tak senang duduk. Sedangkan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri perlu dilaksanakan mengikut kemahuan suami. Meski Am belum bersuara, dia harus wajib mengingatkan diri sendiri mengenai peranan yang digalas sebagai seorang isteri.
“Izzah, mari duduk sini,” lembut Am memanggil isterinya.
Dengan penuh debaran, Izzah menuruti kata suaminya. Ditatap wajah isterinya yang begitu jelita. Enggan leka dibuai perasaan, Am mencabut satu persatu pin yang diletakkan pada tudung isterinya. Tudung krim dan skaf yang menghiasi kepala Izzah ditanggalkan dengan berhati-hati. Terurai rambut ikal separas pinggang milik isterinya. Lembut dan harum sungguh mahkota isterinya itu. Naluri lelakinya bergetar.
“Izzah, abang perlu cakap beberapa perkara ni supaya Izzah tak salah faham,” ucap Am lembut. Penuh bersopan.
“Cakaplah bang. Izzah sedia mendengarnya,” ujar gadis itu penuh kesediaan.
“Sebenarnya, abang masih belum dapat tinggalkan Melissa sebab abang perlu menghormatinya. Abang tak nak tengok dia menangis. Dan abang, abang tak mampu nak berikan nafkah batin kepada Izzah kerana abang tak sanggup mengkhianati Lissa. Lagipun, tentu tak adil buat Izzah sekiranya abang tetap nak sentuh Izzah. Kalau Izzah mengandung…” ayatnya putus di situ.

Izzah menahan air hangat yang bergenang di kolam matanya. Dia perlu membelakangi Am. Air matanya boleh menitis bila-bila masa sahaja. Dia harus mencipta alasan supaya tidak perlu menghadap wajah suaminya. Sebetulnya dia tidak mahu Am melihat air mata kekecewaannya mengalir.
“Owh! Ahahaha… Izzah tahu lah. Abang jangan risau. Izzah pun tak terfikir kita boleh berlebih-lebih. Izzah nak mandi ni, rasa rimas semacam,” Izzah berlalu ke tandas dengan gelaknya yang masih belum henti. Sedang hatinya merintih hiba. Am menarik nafas lega. Begitu mudah rupanya untuk menerangkan kepada Izzah. Isterinya memang memahami!

Sejak mendirikan rumah tangga, tidak banyak perkara yang berubah dalam hidupnya. Ada suami macam tiada suami. Sebagai penulis bebas, dia tidak terikat dengan sebarang aktiviti pada hujung minggu. Oleh sebab itu, semasa hari cuti umum seperti hari ini Izzah lebih senang menghabiskan masa dengan menemani Ifthar menjalani latihan  papan selajunya. Adiknya ini memang gemar melibatkan diri dengan sukan-sukan lasak. Pembabitan adiknya dalam sukan ekstrem mendapat sokongan keluarga sehingga mendapat pencapaian yang membanggakan dalam International X-Games.
“Kak long tak keluar dengan abang Am ke?” Soal anak muda berusia dua puluh satu tahun itu. Izzah tersenyum sambil menggeleng lembut.
“Tak. Abang Am tu sibuk sangatlah, If. Public Relations Officer biasalah kan?” Ifthar tersengih sambil membelek-belek skateboardnya.
“Yelah, dia nak bahagiakan kak long. Kak long tak bosan ke tengok If berlatih dari tadi? Kalau si Izzlin tu, tak henti-henti merungut. Panaslah, apalah. Tapi kan kak long, If rindu betul kat Lin. Sunyi je kalau takde dia,” masuk pula bab kembar perempuan kesayangannya. Izzlin sedang berada di Korea bagi menyambung pengajian dalam jurusan Kejuruteraan. Sebaliknya, If yang memiliki diploma multimedia memilih untuk menempa nama dalam sukan ekstrem sebelum menyambung kembali pengajiannya suatu hari nanti.
“Dia kan adik kita, mestilah rindu. Dah siap kemas ke? Jomlah pergi lunch pulak,” ajak Izzah sambil membantu adiknya membawa skateboard ke kereta.
“Kak long, mintak kunci? Biar If yang drive,” selamba jejaka itu menyuarakan permintaannya. Dia tidak mahu kak long kesayangannya ini keletihan.

Izzah memakai gaun tidur berwarna ungu lembut. Rambutnya yang masih basah sungguh harum. Losyen disapu ke badannya untuk melembutkan kulit. Kuakan pintu bilik membuatkan Izzah sedikit terkejut. Kelibat Am dengan wajah muram menerbitkan tanda tanya di benaknya. Tanpa menghiraukan Izzah yang masih asyik menyapu losyen, Am memeluk erat tubuh isterinya. Terlepas botol losyen dari pegangan Izzah. Tangan sasa Am kejap mendakap tubuh Izzah sehingga kedua-dua mereka terdorong ke katil. Mengongoi jejaka itu menangis. Izzah tercengang. Tidak menyangka sejauh itu tindakan Am!
“Mulai sekarang, tiada lagi Lissa dalam hati abang. Izzah yang paling baik untuk abang. Abang buta selama ni, sayang maafkanlah abang,” pipi mulus Izzah dikucup lembut. Rambut isterinya dielus berulang kali. Buat pertama kalinya, Izzah merasai kemanisan bergelar seorang isteri.

Dia menyiapkan diri sesempurna mungkin untuk menyambut suami yang akan pulang dari pejabat sebentar sahaja lagi. Makan malam awal-awal lagi telah disiapkan.
Dress pemberian Am disarung ke tubuh. Sedikit haruman Dior disembur ke leher dan pergelangan tangan. Semerbak bau harum memenuhi ruang bilik. Izzah bergegas menuruni tangga dan bersedia menunggu suaminya di pintu. Dia berbesar hati untuk melakukan kewajipan sebagai seorang isteri. Deruman enjin kereta menandakan Am telah pulang.
Tak berkelip matanya memandang isterinya. Dia benar-benar tergoda… Oh Izzah…isteri abang.

Izzah tersenyum bahagia mendengar penjelasan doktor di hadapannya. Bagaimanalah dia tidak menyedari kelainan yang ada pada diri sedangkan doktor menyatakan sudah hampir tiga bulan dia hamil. Namun, dia benar-benar bersyukur. Sangkanya diri mengalami sebarang masalah kesihatan memandangkan sudah lama tidak datang bulan. Sebaliknya, berita gembira ini menambahkan kebahagiaannya sebagai seorang isteri.

Sambil memandu pulang ke rumah, Izzah memasang earphone ke telinga sebelum mendail nombor telefon suaminya untuk menyampaikan berita gembira tersebut kepada Am. Agak lama sebelum panggilan bersambung, maklumlah suaminya sedang out station. Tentu banyak perkara yang perlu diuruskan.
“Assalamualaikum, abang. Tengah busy ke?” Soal Izzah penuh manja.
“Hmm… sorry. Am tiada di sini. Dia keluar. You nak apa?” Suara itu sungguh dikenalinya. Melissa! Apa yang sedang perempuan itu lakukan?
Izzah mematikan talian. Hancur luluh hatinya. Cepat benar manik-manik jernih menitik membasahi pipi. Adakah suaminya benar-benar outstation?

Kepulangan suami yang dinantikan sejak seminggu lalu tidak mendatangkan apa-apa erti lagi. Kesedihannya mengatasi perasaan teruja. Mesej dan panggilan telefon Am langsung tidak dijawab. Dia tiada hati untuk melakukan semua itu. Sebaik sahaja tiba di KLIA, Am sedaya upaya meninggalkan Melissa yang kembali dicintainya seminggu lepas. Dia sememangnya cuai. Membiarkan telefon bimbit berada di tangan Melissa.

Dia perlu menyediakan alasan yang paling realistik bagi memujuk Izzah. Tentu sahaja isterinya terluka.
Melihat isterinya yang sedang lena, Am tidak sampai hati untuk membangunkan Izzah. Izzah kelihatan letih dan tidak bermaya. Setelah menyedari kepulangan suaminya, dia membuka mata. Apabila terpandangkan kelibat Am yang bertuala dari pinggang ke lutut dengan rambut yang masih basah, dia memalingkan wajah.
“Sayang, kenapa ni?” Soal Am lembut. Berpura-pura seolah tidak mengetahui apa yang telah berlaku.
How’s about Melissa? Dia yang jawab panggilan Izzah,” lirih nada isterinya. Am duduk di birai katil menghadap Izzah. Tangan sasanya meraih jemari runcing Izzah.
“Sayang, abang jalankan kerjasama dengan syarikatnya. Kami tengah lunch dengan kakitangan lain. Tapi masa tu abang tak tahan sangat nak pergi tandas, so abang bagilah dia pegang handphone sekejap. Malas nak bawak, lagipun dia je yang abang kenal kat situ,” Izzah mengetap bibir.

Terasa berdosa menaruh syak wasangka terhadap suami sendiri. Walhal Am berkerja untuk menyara dirinya dan anak yang bakal lahir kelak.
“Izzah tahu tak, abang rindu sangat kat Izzah. Abang rindu nak makan masakan Izzah,” kata-kata si suami cukup mencairkan hati.
“Abang, Izzah ada berita gembira untuk abang. Izzah dah mengandung,” Am nyaris tersedak. Takkan secepat ini? Bagaimana dengan Melissa kelak?
“Alhamdulillah, berapa bulan sayang?” Am bersuara gembira. Dalam hatinya berbelah bagi menerima berita ini. Dia seperti tidak begitu menginginkan zuriat sebegini awal. Belum hampir setahun mereka mendirikan rumah tangga.
“Tiga bulan bang,” jawab Izzah penuh teruja.

Izzah mengusap perutnya yang kian memboyot. Kandungan yang masuk bulan keenam membuatkan pergerakannya sedikit terbatas. Perutnya juga kelihatan agak besar memandangkan dia sedang hamil kembar. Am masih belum diberitahu kerana dia ingin memberi kejutan. Lagipun hari ini suaminya telah berjanji untuk membawanya ke klinik untuk menjalani pemeriksaan bulanan. Tak sabar rasanya menunggu Am menjemputnya.
Deringan telefon bimbit yang tertera nama suami tercinta menambahkan kegirangan Izzah. Mungkin suaminya dah sampai.
“Assalamualaikum, Izzah. Abang ada kerjalah sayang. Tiba-tiba ada meeting. Abang ingat nak batalkan je meeting tu,” belum sempat suaminya menghabiskan ayat, Izzah memotong kata-kata suaminya meskipun sedikit hampa.
“Waalaikumussalam bang, jangan batalkan meeting tu. Izzah tak kisah, boleh pergi sendiri. Kita jumpa nanti ye, assalamualaikum,” suaranya sengaja diceriakan. Meski hatinya terdetik rasa terkilan.

“Kedua-dua baby puan nampak sihat. Mereka membesar dengan sempurna. Aktif betul mereka ya?”
Seronok doktor berusia empat puluhan itu bercerita perihal kandungan Izzah. Sesekali perut Izzah disentuh.
“Ha ah doktor. Mereka nakal jugak. Selalu menendang saya,” Tergelak Izzah bercerita. Lupa seketika tentang suaminya yang sedang sibuk.
“Saya jangkakan, baby puan ni boy and girl,” melopong mulut Izzah.
“Ye ke doktor? Alhamdulillah,” Izzah mengucapkan rasa syukur yang tidak terhingga.

Nalurinya bagaikan tidak sabar untuk menatap wajah suami tercinta. Rindu benar rasanya. Izzah memandu penuh berhati-hati. Hajatnya ingin singgah ke pejabat Am sebentar untuk mengajak suaminya makan tengahari. Perutnya diusap lembut. Bayinya sedang menendang. Kata doktor, ini merupakan salah satu cara untuk janin berkomunikasi dengan ibunya.
“Sayang anak ibu,” ucap Izzah sepatah.

Am mengusap-usap pipi Melissa. Dengan lenggok penuh menggoda, gadis itu melonggarkan ikatan tali leher Am. Tidak terlintas keinginan untuk makan kerana Am sudah cukup puas dan terasa kenyang bila menatap Melissa.
Bunyi tombol pintu dipulas membuatkan mata Am bagai hendak terbuntang. Seakan terhenti nafas Izzah menyaksikan kelakuan sumbang dua insan di hadapannya ini. Hebatnya mereka bersandiwara. Melissa merapatkan dirinya ke dada Am apabila mendapati tetamu mereka pada tengahari itu ialah Izzah.
“Astharafirghullahalazim…” lututnya terasa begitu lemah. Sampai hati abang…Luluh hati Izzah menyaksikan keintiman suami yang begitu dicintainya dengan wanita lain. Selama ini dia ditipu hidup-hidup. Am menolak tubuh Melissa hingga jatuh ke sofa. Segera dia meluru ke arah Izzah yang sedang terpaku. Berderai air mata menitis di pipi isterinya.
“Abang tak sanggup nak tengok dia menangis kan? Jadi abang tentu tak rasa apa-apa sekiranya Izzah yang terluka? Abang hormat dia kan? Maknanya tak mengapalah jika Izzah rasa terhina? Abang dah kotakan kata-kata abang! Izzah tak sangka…”
Izzah menguatkan kudrat untuk melangkah ke kereta. Sungguh semangatnya terbang melayang. Kekuatannya hanya tinggal saki baki. Dia sungguh kecewa. Am bermain kayu tiga di belakangnya! Ini baru sebahagian saja, apa pula yang berlaku saat mereka menghabiskan masa berduaan dengan lebih lama lagi? Astharafirghullahaladzim….

Sebuah kereta datang dari arah bertentangan lalu merempuh tubuh Izzah.
Am terkedu! Jantungnya seakan terhenti melihat isterinya dilanggar sebegitu rupa. Tubuh Izzah dirangkul. Darah pekat yang mengalir dari celah kelangkang isterinya menyedarkan dia tentang sesuatu. Anak mereka! Ya Allah! Kenapa aku tidak pernah menghargai zuriat yang engkau berikan? Mengapa aku masih tegar berpaling dari kasih seorang isteri seluhur dia? Darah pekat yang membasahi hidung dan bahagian kepala isterinya membuatkan Am tak berdaya menahan pilu. Terhinggut-hinggu dia menangis. Mata isterinya terpejam rapat.

“Kami gagal menyelamatkan anak-anak encik,” suara hiba doktor itu mengundang sayu di hatinya.
“Maksud doktor?” Am menyoal lagi. Dia belum berpuas hati.
“Puan Izzah mengandung kembar. Dia dijangka melahirkan kembar tak seiras. Dia tak pernah beritahu encik?” Dugaan doktor tersebut ternyata tepat bila Am mengangguk.
“Mungkin dia nak bagi kejutan,” sepatah Doktor Latifah berkata sebelum berlalu dari situ.
“Kejutan? Izzah, maafkan abang sayang. Abang dah susahkan Izzah,” Am meraup wajahnya. Air mata lelakinya tak henti-henti mengalir. Wajah lesu Izzah menghimpitkan kekesalan dalam jiwanya. Selain tiub yang berselirat pada tubuh isterinya, Izzah juga perlu bernafas menggunakan alat bantuan pernafasan. Am menggenggam erat tangan Izzah. Tersedu-sedan dia menatap wajah lesu milik wanita yang sekian lama dicintainya sejak zaman universiti lagi. Kerana ego yang tidak berasas, dia menghancurkan keindahan hidup yang sepatutnya dinikmati isteri sebaik Izzah. Dirinya terlalu buta. Buta menilai kebaikan Izzah.
  
Izzlin tersedu-sedan di sisi kakaknya. Beberapa helai pakaian bayi yang dibeli sebagai persiapan menyambut kedatangan orang baru terpaksa ditinggalkan di sana. Terkejut bukan kepalang bila mendengar berita kemalangan yang menimpa kak long. Ifthar memegang bahu adiknya.
“If, kak long If. Lin tak sanggup,” Lantas Ifthar mendakap kembarnya. Dia perlu berusaha menenangkan hati ahli keluarganya. Dia perlu kuat sekarang. Mama dan papa tentu sangat sedih. Dia kecewa dengan abang Am. Suatu masa dulu, abang iparnya dianggap sebagai idolanya namun kini, segalanya berubah setelah mendengar sendiri pengakuan daripada jejaka itu. Meski beribu kali ungkapan kata maaf itu meniti di bibir Am, biarlah masa yang menentukan sama ada bernilaikah ungkapan tersebut. Selagi kak long belum membuka mata, Ifthar tidak berdaya untuk bersuara.

‘Aku sungguh bahagia. Meski bukan mudah untuk dia menerima aku, namun aku tetap menunggu detik itu. Aku takkan pernah jemu kerana aku begitu mencintainya. Aku sungguh bertuah kerana berpeluang menjadi isteri lelaki yang sekian lama dicintai,’

‘Hati aku rasa nak pecah bila dia menyuarakan kehendaknya malam tadi. Takkan aku begitu teruk baginya? Aku tak layak dihormati? Maknanya air mata aku tak memberi sebarang nilai terhadapnya? Aku redha…’

‘Mengandung? Alhamdulillah. Aku gembira sangat. Tak sabar nak beritahu abang. Agaknya apalah reaksi dia? Aku harap dia rasa sebagaimana gembira yang aku rasa,’

‘Aku sering bersendirian menjalani pemeriksaan di klinik. Perut makin lama makin besar. Abang macam tak ambil kisah sangat, aku faham. Mungkin dia terlalu sibuk. Doktor sahkan aku mengandung kembar. Jantina? Aku tak kisah asalkan sihat. Nak bagi kejutan kat abang Amlah. Dia belum tahu lagi. Minggu depan dia janji nak temankan aku pergi klinik...seronoknya!’

Berderai air mata membasahi pipinya. Songkok di kepala ditanggalkan. Hanya diari ini menjadi kenangan yang ditinggalkan arwah Izzah Nuraisya berserta gambar-gambar perkahwinan mereka.
Kini hidupnya benar-benar kosong. Kosong tanpa Izzah. Izzah dan anak-anak mereka pergi mendahului dirinya. Sebelum menghembuskan nafas terakhir, Izzah sempat memberi kemaafan padanya serta memohon maaf. Sebak menghimpit dada bila mendengar suara isterinya buat kali terakhir. Takkan dilupakan seumur hidupnya saat Izzah terkulai dalam pangkuannya. Bagai masih terasa dinginnya tika pautan jemari isterinya terlerai.

 Aminul Akram…saya sayang awak. Sayang sangat-sangat. Agaknya awak sayang saya tak? Tapi tak salahkan saya sayang awak? Hehehe…

Coretan ini menghiasi muka surat belakang diari tersebut. Warna dakwat yang hampir luntur dengan tarikh tercatat 23/5/05 membuatkan Am terlalu syahdu. Hampir enam tahun Izzah menulis rasa hati itu. Tiada kasih seluhur kasihmu, sayangku.

Ini Iklan.Silakn Tgk.

Tinggalkan Link Anda Disini