rss

“Sampai bila Mar nak jadi macam ni? Menghabiskan beras tapi tak reti nak beli berasnya!” ibuku mula membebel lagi. Aku cuma tersengih bak kerang busuk. Mungkin sengihanku lebih comel berbanding kerang busuklah.

“Orang tau nak beli beras macam mana, tapi tak ada duit nak beli,” sengaja aku bergurau dengan ibuku. Aku tersengih lebar memandang ibuku yang comel sepertiku.

“Menjawab pandai! Ibu cili mulut tu nanti!” alamak, ibu datang bulan kot. Bergurau sikit, naik angin sepoi-sepoi bahasa. Aku mendiamkan diri, membiarkan ibu membebel lagi. Kalau menjawab, mahu tidur luar malam nanti.

“Bang, awak tengok anak awak ni. Dah habis belajar tak nak kerja. Demand sangat, nak kerja gaji besar. Habuk pun tak ada, dah pandai nak demand,” ibu menambah isi bebelannya. Aku mengeluh kecil kali ini, sedikit rimas dengan bebelan ibu.

Bukan aku tak mahu mencari kerja, malah sudah beberapa tawaran kerja yang aku peroleh selepas tamat pengajian. Aku mahu
menyambung pengajianku di peringkat master di luar negara, aku mahu menjadi seorang pensyarah tapi ibuku tidak memberikan keizinan. Katanya, aku terlalu mentah untuk ke negara asing seorang diri.

“Orang nak sambung study ibu kata tak payah,” aku mengomel perlahan. Ibu menjeling tajam. Hampir terjelupuk aku memandang jelingan ibu yang kurasakan paling mengerikan di muka bumi ini. Aku kembali menjadi anak yang solehah, duduk bersimpuh sambil memandang lantai tanpa jemu.

“Ibu kamu risau. Kamu duduk sana tak berteman. Ayah pun risau juga,” ayahku mencelah, lebih lembut tuturnya berbanding ibu. Aku mengeluh lagi. Malas mahu menjawab kata-kata ayah yang lebih pandai memujuk.

“Kalau Mar nak sangat belajar kat luar tu, Mar pergilah. Ibu dah malas nak cakap dengan Mar,” kata ibuku perlahan. Aku berpaling pantas memandang ibu yang sudah pun melangkah masuk ke bilik. Pertama kali ibu mengalah dengan sikapku yang begitu degil untuk menyambung pengajian di luar negara. Aku mengalihkan pandangan pada ayahku pula. Ayahku cuma selamba, langsung tidak mempedulikan adegan tadi. Aku jadi sebak, semakin buntu dengan masa depanku sendiri.

“Kalau nak sambung belajar, dalam Malaysia ni pun ada, Mar. Tak payah nak pergi tempat orang putih tu,” ayah cuba memujukku lagi. Aku mendengus perlahan. Aku cuma mahu mencari pengalaman di tempat orang. Aku tahu, ibu dan ayahku risau untuk membenarkan aku ke luar negara seorang diri. Tapi, aku telah menanam hasrat untuk belajar di luar negara sejak kecil lagi. Aku benar-benar ingin menunaikan impianku sendiri, tapi kini aku tersepit antara keluarga dan cita-cita.

Aku bangun, melangkah perlahan menuju ke bilik. Aku menghempas badan di atas katil, mencari ketenangan untuk membuat keputusan yang bijak.

Kadangkala aku sedih memikirkan kedua orang tuaku yang tidak pernah cuba untuk memahami impianku. Aku begitu nekad ketika menyuarakan hasratku dahulu, tapi impianku hampir terkubur begitu sahaja, hanya kerana sikap ibu bapaku.

Sudah hampir 3 bulan aku tamat pengajian dan sejak itulah aku duduk sahaja di rumah tanpa melakukan apa-apa. Aku mengeluh lagi, entah untuk kali keberapa.


“Jaja, kau kata tempat kau ada kosong hari tu kan? Dah ada orang ambik ke belum?” aku menghubungi rakanku Jaja yang pernah menawarkan satu jawatan kosong di syarikat milik keluarganya.

“Kosong lagi. Ayah aku punya taste memang tinggi. Semua yang datang temuduga, semua dia tak berkenan. Kau nak ke? Datanglah interview!” sedikit teruja Jaja membuat tawaran kali kedua untukku. Aku di anggap cukup bertuah kerana masih berpeluang mendapat tawaran kerja sedangkan ramai graduan yang menganggur di saat ini. Cuma aku sahaja mahkluk yang tak pandai bersyukur!

“Oi minah. Kau diam kenapa? Berangan pula dia. Ayah aku tak layan budak suka berangan ni!” Jaja menganggu lamunanku. Sedikit tersentak aku dengan jeritan berapinya.

“Bila aku boleh datang interview?” aku bertanya perlahan, masih belum yakin dengan keputusanku sendiri untuk bekerja.

“Esok pun boleh. Relaxlah, kau member kamceng anak tauke, babe. No big deal. Tapi, bukan kau kata kau nak sambung study ke?” Jaja kembali membuka anganku untuk menyambung pengajian. Budak ni, rosak mood aku! Dah elok-elok aku buat keputusan, dia tanya pula.

“Kau ni, patutnya kau alu-alukan kedatangan aku sebagai seorang yang bertauliah dalam company family kau. Tanya-tanya lagi buat apa? Faham-fahamlah parents aku macam mana,” aku membalas keras. Jaja di hujung talian tergelak besar dengan kata-kataku. Dia ni ada Sindrom Ketawa agaknya. Benda tak kelakar pun dia sakan tergelak.

“Kau bertauliah? Kau jumpa ayah aku nanti, kau sedarlah siapa yang bertauliah,” Jaja tertawa lagi. Aku tiba-tiba tersedar. Ini pertama kali aku menghadiri temuduga formal. Dengan ayah kawan karibku sendiri pula tu. Takut ada, segan pun ada.

“Kau sogoklah ayah kau sikit. Masak sedap-sedap, kemas rumah bersih-bersih,” sengaja aku menyembunyikan getar di hatiku.

“Kau yang nak kerja, kau lah sogok ayahanda beta!” Jaja membalas. Kami terus berbual mesra, sedikit terlupa aku dengan masalah yang aku runsingkan.


“Mar nak ke mana hari ni? Pagi-pagi buta dah bersiap sakan?” ayah cuma memerhatikan aku yang berjalan lenggang kangkung memakai baju kurung. Aku melabuhkan punggung di kerusi untuk sama-sama menikmati sarapan pagi dengan keluargaku. Ibu menjeling sekilas melihatku. Ibu masih terasa sejak semalam, langsung tidak menegurku. Aku sengaja merahsiakan temuduga hari ni. Tak mahu mereka terlalu mengharap.

“Ada interview kat tempat Jaja,” jawabku perlahan. Tak sanggup melihat reaksi ibu bapaku. Ayah, ibu, lompatlah dengan gembira. Mar tahu kalian gembira. Kalau nak menari pun tak mengapa. Aku mengangkat muka, memandang ayah dan ibuku. Masing-masing selamba. Sedihnya aku!

“Buat elok-elok nanti,” pesan ibu tiba-tiba. Aku tersenyum kecil, sedikit gembira mendengar suara ibuku yang tidak kedengaran sejak semalam. Terima kasih, ibu.

Kami meneruskan suapan sarapan pagi itu. Sedikit gemuruh aku mengingatkan raut wajah ayah Jaja yang sungguh garang pada pandangan mataku. Ibu, ayah, doakan Mar!




“Marliana Yusoff?” akhirnya namaku dipangil juga untuk masuk ke dalam bilik temuduga. Termasuk aku, ada 6 orang yang hadir untuk temuduga pagi ini. Aku bangun sambil membetulkan pakaianku dan memegang erat fail di tanganku.

Aku melangkah masuk ke dalam bilik temuduga itu. Biliknya yang luas menambah rasa gementarku. Aku cuba bertenang dengan melemparkan senyuman pada penemuduga di hadapanku. Ada 2 orang lelaki yang cukup segak dihadapanku.

“Duduklah,” alamak! Abang Jaja ke tu? Aduh, aku memang kenal dengan abang Jaja. Orangnya memang kacak, sedikit cair aku melihat abangnya memakai kemeja putih bersih dengan tali leher sedikit longgar. Abang Jaja selalu menjemput adiknya pulang ketika kami menuntut di universiti dahulu. Aku pernah juga menumpang Jaja untuk pulang ke rumah. Tapi, abangnya pendiam, Jarang berborak denganku.

Aku berdehem kecil. Cuba kembali waras selepas menikmati keindahan ciptaan Tuhan dihadapanku ini. Profesional sikit Mar!

Sesi temuduga berjalan dengan lancar. Walaupun aku sedikit tergugat dengan kekacakan abang Jaja sebentar tadi. Aku dibenarkan keluar selepas selesai ditemuduga. Aku keluar sahaja dari muka pintu, kelihatan Jaja sedang sabar menantiku. Tergesa-gesa Jaja menarik tanganku masuk ke pejabatnya.

“Fuyoo. Ini office kau ke? Besar betul! Macam bilik tidur parents aku! Ada sofa siap,” aku duduk perlahan di atas sofa. Aku begitu kagum dengan pejabat Jaja. Bukan bersikap jakun, cuma kagum dengan rakanku sendiri.

“Kau macam mana tadi? Ok tak?” Jaja kembali mengingatkan aku dengan temuduga tadi.  Aku melabuhkan punggung perlahan-lahan di sofa sambil termenung kecil.

“Entahlah. Ok agaknya,” jawabku perlahan. Jaja menarik nafas lega.

“Kalau kau kantoi, memang aku sondol hidung kau bertubi-tubi. Penat aku promote kau semalam,” aku tersenyum lebar mendangar kata-kata Jaja. Sedikit terharu aku dengan pertolongan Jaja yang kurasakan cukup ikhlas itu.

“Oi Ja! Kau tak bagitau aku yang abang kau jadi penemuduga tadi kenapa?” tiba-tiba aku teringatkan abang Jaja yang tidak kuketahui namanya tadi. Abangnya begitu serius sepanjang aku berada dalam bilik itu tadi membuatkan aku jadi kecut secara tiba-tiba. Eloklah untuk badanku yang sedikit kembang ini. Mungkin kecut membuatkan aku nampak kurus!

“Kenapa kalau abang aku ada?” Jaja bertanya dengan riak muka yang penuh kedutan, pelik dengan soalanku mungkin.

“Kau sedar ke tak yang abang kau tu hensem? Aku pantang tengok lelaki kacak ciptaan Tuhan tau tak. Aku jadi nervous!” balasku separuh bergurau. Jaja cuma tergelak besar dengan kata-kataku.

“Ja!” tiba-tiba pintu bilik Jaja di buka daripada luar. Termati terus gelak Jaja yang terkejut dengan kehadiran yang sangat tiba-tiba itu.

“Apa kau ni?! Ketuklah pintu dulu!” Jaja terus menjerit melihatkan abangnya di muka pintu. Aku pula terus terjelupuk jatuh dari kerusi saat itu juga. Aku baru sahaja memuji lelaki dihadapanku ini, tiba-tiba terpacul mukanya. Dia dengar ke tadi? Malunya aku!

“Abah panggil,” katanya dan terus berlalu meninggalkan kami terpinga-pinga.

“Kenapa tak call je? Manual sangat nak panggil aku kenapa?” kata Jaja perlahan. Rasa terkejutnya masih bersisa. Sedang asyik tergelak sakan, tiba-tiba disergah begitu. Mujurlah jantung kami sama-sama masih sihat.

“Aku balik dululah. Kau pergilah jumpa ayah kau,” aku meminta diri. Seakan mengganggu pula rasanya, duduk di pejabat orang lain sambil berborak sakan.



As expected, kau dapat kerja tu,” Jaja berkata selamba ketika kami sedang asyik menikmati makan malam di Pizza Hut.

“Kerja? Kat office ayah kau?!” sedikit menjerit aku bertanya hingga rata-rata pengunjung Pizza Hut hampir mencampakkan pizza di tangan masing-masing dek kerana terkejut dengan suara petirku yang tiba-tiba berdentum.

“Aku tak nak makan dengan kau lagi, petir!” Jaja menutup mukanya dengan tisu di atas meja. Aku berdehem beberapa kali untuk sama-sama menanggung malu.

“Seriuslah babe. Aku dapat kerja tu?” aku bertanya perlahan kali ini. Yang budak sebelah meja aku ni asyik menjeling ni kenapa? Nak suruh aku minta maaf ke sebab menjerit tadi? Aku bayar cukailah! Aku kembali merenung Jaja, meminta jawapan pasti.

Actually, kau tak dapat kerja situ tapi lepas aku ugut ayah aku, yang aku akan bunuh diri kalau kau tak kerja situ, ayah aku setuju. Tahniah!” Jaja menghulurkan tangannya dengan lagak ingin bersalam. Langsung aku tak menyambut hulurannya itu. Tak sedap rasanya bila kita mendapat sesuatu pekerjaan sedangkan kita tidak layak memegang jawatan tersebut.

Aku terkenangkan seorang perempuan yang begitu kurus badannya, duduk di sebelahku sambil terkumat-kamit mulutnya ketika menunggu giliran untuk ditemuduga. Membaca doa agaknya. Kemudian, aku teringat pula pada seorang lelaki yang tak berapa kacak, duduk tegak di hadapanku sambil membelek kosong fail di tangannya sendiri. Tak bosan ke baca benda yang sama berulang kali? Aku mengeluh panjang. Mungkin rezeki bukan untuk mereka agaknya, tapi aku masih rasa gundah gulana.

“Kau kenapa? Sedih sangat kerja dengan aku?” separuh merajuk Jaja bersuara. Budak ni, tak memahami perasaan rojak aku betullah.

“Macam jahat je rasanya, aku dapat kerja tu padahal ada orang lain yang lagi layak daripada aku. Aku bukan tak reti nak bersyukur, tapi….” Aku terdiam dengan kata-kataku.

“Alamak kau ni. Aku main-main je tadi Mar,” Jaja tersengih sumbing. “Ranking kau ok, nombor 3 di kalangan semua yang datang untuk temuduga. Company ayah aku tu, ada 3 tawaran kerja. Kau deserve jawatan tu actually,” Jaja menyambung ayatnya dengan sengihan paling busuk dan berlumut pernah aku tengok! Aku betul-betul nak jadi Incredible Hulk sekarang ni!

“Jangan marah,” Jaja cuba menyuapkan pizza di mulutku. Aku gigit juga perempuan ni nanti!

“Boleh start kerja next week,” Jaja tersengih-sengih lagi, cuba memujuk rajukku. Aku jadi lembut hati selepas itu. Nak layan rajuk lama-lama dengan kawan karib sendiri, namanya gedik. Ini ikut kamus terbitan aku sendiri! (Sila jangan gunakan di mana-mana)



Memulakan alam pekerjaan merupakan satu pengalaman yang cukup bermakna untuk aku. Maklumlah, selepas membesarkan badan yang semulajadi memang agak besar ini selama 3 bulan selepas graduasi, perasaannya ternyata berbeza. Aku mampu belajar banyak perkara, belajar untuk bersikap lebih matang dan juga mengenali ramai kawan baru termasuk abang Jaja!


“Macam mana kerja Mar? Ok?” aku berbual kosong dengan ibu. Ibu tahu serba sedikit tentang hubunganku dengan Zafri, tapi tidak tahu menahu tentang kerjaku. Apa tidaknya, cerita Zafri yang keluar dulu sebelum cerita kerja. Mungkin aku sudah dilahirkan gatal, memang begini sikapnya.

“Mar belajar something new hari-hari. Pengalaman yang berharga,” tiba-tiba aku menjadi anak yang solehah. Sungguh aku puas dengan apa yang aku lakukan sekarang ini.

“Baguslah kalau macam tu. Habis tu, cita-cita nak jadi pensyarah tu macam mana?” ibu tiba-tiba membangkitkan impianku suatu ketika dulu. Aku jadi diam, tidak dapat menjawab soalan mengejut ibuku.

“Kenapa ibu tanya?” aku membalas perlahan. Ibu pula yang terdiam kali ini. Sejak aku mula bekerja, aku makin terlupa dengan cita-citaku sendiri. Malah, aku selesa dan senang dengan apa yang aku lakukan sekarang.

“Tak ada apa,” ibu tersenyum panjang, penuh tersirat.


‘kadangkala, kejayaan dan kesenangan yang kita peroleh bukanlah sesuatu yang pernah kita impikan. Andai impian kita tidak tercapai, percayalah. Rezeki ada di mana-mana. Tak salah untuk mencuba...’

0 comments:

Ini Iklan.Silakn Tgk.

Tinggalkan Link Anda Disini