rss


“Sarah!!” jerit Faiz dari kamar.
“Ye tuan…” sahut Sarah sambil terkocoh-kocoh menuju ke kamar tuannya yang garang macam singa.
“Kau buat apa dengan baju aku ni hah?!” jerkah Faiz sebaik sahaja kelibat Sarah muncul dikamarnya. Habis bajunya bertompok-tompok warna putih. Pasti berendam dengan clorox.
Aduh! Mati aku. Tulah kau, Sarah. Bergayut sakan dengan Fatin. Sampai kau lupa yang kau letak clorox dalam mesin basuh. Yang tangan ni gatal-gatal terus sumbat baju tuan singa ni kenapa? Dalam tak sedar, Sarah mengetuk kepalanya sendiri.
“Ha, dah tau salah. Pandai pulak nak ketuk kepala? Kau ingat baju aku ni baju dekat pasar malam macam kau tu ke? Lima helai sepuluh ringgit...” kata Faiz yang masih bernada tinggi. Dia kenal sangat dengan sikap Sarah. Jika Sarah membuat kesalahan, pasti kepalanya yang akan jadi mangsa.
“Err...errr... Maafkan saya tuan singa . Eh! Tuan....” terlepas ‘tuan singa’ la
pulak. Mampus kau, Sarah!
“ Tuan singa kau panggil aku?!” jerkah Faiz. Ini dah melebih ni. Suka-suka panggil aku tuan singa ?
“Dah tuan garang sangat macam singa. Saya panggillah tuan, tuan singa ..” balas Sarah selamba.
“Amboi, dah berani menjawab pulak ! Ni siapa yang nak ganti baju aku ni? Gaji kau pun belum cukup nak ganti balik baju mahal aku ni. Kau nak aku pecat kau ke?” soal Faiz sambil merenung tajam wajah Sarah.
Erk! Pecat? Sarah pantas menggelengkan kepala. Kalau dia pecat aku, aku nak kerja mana? Dahlah susah nak cari kerja sekarang. Dengan kelulusan setakat 5C 4D, kerja apa yang aku boleh
mintak. Amboi, kurang bijaknya kau ni Sarah. Teruk benar keputusan SPM kau? Soalnya sendiri.
“Tu..... tuan... Janganlah pecat saya. Saya sanggup buat apa saja asalkan tuan tak pecat saya....” rayu Sarah.
Faiz berfikir. Seketika, dia tersenyum sinis. Rancangan nakalnya mula menjelma.
“Baik... aku takkan pecat kau. Tapi, dengan syarat..” ayat Faiz tergantung di situ.
Syarat? Syarat apa pulak ni? Jangan dia suruh aku buat bukan-bukan sudah. Ada yang kena karate dengan aku.
“Sya... syarat apa tuan?” soal Sarah tergagap-gagap.
Faiz mula mendekati Sarah. Dia melirik matanya ke arah Sarah. Sengaja ingin mengusik Sarah.
“Aku nak......” tangannya mula berjalan ke tangan Sarah.
Sarah tersentak. Gila apa tuan aku ni? Sarah menepis tangan Faiz. Seketika, terdengar gelak kuat dari mulut Faiz.
Chet! Dia saja usik aku!
“Ha ha ha... tau takut. Lain kali jangan nak cari pasal dengan aku. Aku nak kau masak makanan special malam ni. Ada
event penting malam ni...” kata Faiz sambil menyarung baju kemeja yang di ambilnya dalam almari ke tubuhnya.
Sarah segera berpaling ke tempat lain. Selamba derk je tuan singa ni pakai baju depan aku. Dia tak tahu malu ke?
“Kau dengar tak apa aku cakap ni?” soal Faiz sekali lagi.
Sarah segera menganggukkan kepala. “Tuan nak menu special yang macam mana tu?” soal Sarah.
Faiz merengus. Lembab betullah orang gajinya ini.
“Ala... ikut kaulah nak special mana pun. Aku tau kau masak. Lagi satu, pakai baju cantik-cantik sikit...”
Baju cantik? Nak buat apa pulak? Aku cuma orang gaji aja.
“Tak payah nak melawa sangatlah, Tuan. Saya orang gaji aja dekat rumah ni. Saya duduk dapur aja sudahlah...” sangkal Sarah.
Degil pulak dia ni. Aku nak dinner dengan kaulah! Jerit hati Faiz.
“Pakai ajalah! Cuba jangan nak melwan cakap aku..” marah Faiz
Sarah mencebik. Baik tuan singa .
“Dah. Aku nak gerak pergi kerja ni. Kau kemas rumah apa yang patut. Aku tau balik nanti rumah berkemas, baju aku siap bergosok, makanan sedia terhidang atas meja. Sesaat kau lambat, aku pecat kau!” ugut Faiz dan segera berlalu menuju ke keretanya. Seketika, kedengaran enjin kereta Faiz mula meluncur laju menuju jalan utama.
Sarah merengus. Mengada-ngada punya tuan singa . Banyak pulak arahan dia. Dia ingat aku orang gaji dia ke? Eh! Memang orang gaji pun. He he he....
Sarah mula mengemas rumah tuannya. Dia menyapu lantai, mengelap meja, cermin dan yang sewaktu dengannya. Setelah, semua kerja dibahagian ruang tamu siap. Sarah bergerak pula menuju ke dapur.
“Menu apa aku nak masak malam ni
ek? Even t apa pulaklah tuan singa nak buat malam ni.” bebe
lnya seorang diri.
“Masak ajalah spaghetti chicken. Aku tau dia memang gila dengan spaghetti aku ni. Jangan ingat aku fail SPM, aku tak pandai masak tau!” bangga Sarah.
Seketika, terdengar bunyi periuk belanga didapur milik Faiz. Setelah sejam berada didapur, Sarah bergegas menuju ke biliknya. Dia bukan tidur disini. Dia cuma menjaga rumah Faiz apabila Faiz pergi ke pejabat. Apabila jam menunjuk ke angka enam petang, baru dia pulang setelah menyiapkan segala juadah makan malam untuk tuannya.
Tetapi, hari ini kelihatan sedikit pelik. Kenapa tuannya mahu dia menunggu untuk meraikan event malam ni. Ah! Mungkin kerana tiada siapa yang mahu membasuh pinggan nanti. Desis hatinya.
“Aku nak pakai baju apa ni? Setakat ada baju kurung moden aja...” baju kurung moden itu dibeli oleh Faiz sempena hari jadinya sebulan lepas. Kata Faiz, sebagai hadiah kerana dia sanggup melayan kerenah Faiz. Kalau bukan kerana kelulusan SPMnya yang teruk, pasti dia sudah lari meninggalkan tuannya yang macam singa lapar itu.
Tepat jam 8 malam, kelibat Faiz sudah kelihatan. Sarah terkocoh-kocoh mendapatkan tuannya. Bimbang jika tuannya angin tak tentu pasal. Pasti memalukan jika tetamu tuannya nampak dia dimarah.
“Eh! Tuan sorang aja ke? Kata ada
event penting malam ni? Mana tetamu tuan?” soal Sarah kehairanan apabila melihat Faiz balik seorang diri. Tak jadikah?
Faiz terpegun melihat wajah manis dihadapannya. Sarah kelihatan ayu sekali dengan baju kurung moden berwarna merah hati yang dibelinya sebulan lepas. Baru kini Sarah memakainya setelah terperap lama didalam almari bilik Sarah. Dadanya berdegup laju.
“Err.. tuan.. kenapa tuan tengok saya macam tu?” soal Sarah.
Faiz yang tersedar mula mengelabah. “Err... tak de apa-apa. Mana baju aku?” soalnya bagi menutup malu.
“Baju tuan dekat atas. Saya dah siap iron . Tuan pakai cepat tau. Saya tunggu tetamu tuan dekat bawah..” kata Sarah seakan memberi arahan. Faiz segera mengangguk dan berlalu menaiki tangga menuju ke biliknya.
Sarah menggaru kepalanya yang tidak gatal. Kenapa pelik benar aku tengok tuan aku ni. Pelik,pelik...
Setelah sepuluh minit, Faiz turun dan menuju ke meja makan.
“Sarah, jom makan. Aku dah lapar ni....” ajak Faiz.
Sarah mengerut dahi. Takkan makan berdua je kot? “Tuan tak nak tunggu tetamu tuan ke?”
Faiz mula mengelabah. Ayat apa yang sesuai nak cakap dekat Sarah ni. “Err... kita makan dululah. Nanti dah kenyang, senang nak layan tetamu.” balas Faiz walaupun dirasakan jawapannya tidak logik .
Sarah menjengkut bahu. Aku pun dah lapar ni. Sarah bergerak ke meja makan. Seketika, dia terkaku apabila Faiz menarikkan kerusi untuknya.
“Err... terima kasih tuan..” ucap Sarah.
Sarah masih lagi mendiamkan diri apabila Faiz menyendukkan spaghetti ke dalam pinggannya.
“Makanlah...” lawa Faiz. Sarah terpana. Bicara tuannya ketika ini dirasakan cukup lembut. Matanya yang mendamaikan, senyuman yang tidak pernah lekang dari bibir. Membuatkan Sarah seolah-olah berada diawang-awangan.
“Sarah.....” sapa Faiz apabila melihat Sarah kaku disitu. Faiz menyimpul senyum. Mesti dia terkejut beruk tengok layanan aku.
“Eh! Err... baik tuan. Saya makan. Tuan pun makanlah...” lawa Sarah juga.
Seketika, suasana meja makan itu senyap sunyi. Hanya kedengaran bunyi garfu berlaga dengan pinggan.
Setelah selesai makan, Faiz menuju ke ruang tamu. Dia menghidupkan radio dan memasukkan cd lagu yang romantik. Kedengaran perlahan penyanyi itu menyanyikan lagu kegemarannya. Lagu Sedetik Lebih, nyanyian Anuar Zain.
Sarah yang mendengar bait-bait lirik lagu dari dapur mula kehairanan. Apa mimpi pulak tuan singa ni bukak lagu jiwang-jiwang malam ni. Ni mesti tengah hangat bercinta. Lantaklah. Baik aku cepat-cepat siapkan kerja aku. Lepas tu terus balik. Seram sejuk pulak aku tengok perangai tuan aku malam ni. Dia meneruskan acara membasuh pinggan di dapur.
“Sarah......” panggil Faiz lembut.
Sarah yang mendengar namanya dipanggil segera menuju ke ruang tamu.
“Ye, tuan.. Tuan nak air panas ke?” soal Sarah.
Faiz menggelengkan kepala. Dia menghampiri Sarah dan menarik Sarah supaya duduk bersamanya di atas sofa. Sarah hanya menurut.
Faiz melepas keluhan. “Sarah... Saya bukan seorang yang pandai bermain dengan kata-kata manis. Saya juga bukan seorang yang romantik. Saya tak tahu cara nak memikat perempuan. Jadi, awak dengar baik-baik apa yang saya nak cakapkan ni. Saya cakap sekali a je . Tiada ulang tayang....”
Sarah mengerut dahi. Tidak faham apa yang dibicarakan oleh tuannya itu.
“Sa...saya... sebenarnya... su...sukakan awak!” Fuh ! Lega bila dah diluahkan.
Sarah terkedu. Dia suka aku? Sarah seakan tidak percaya dengan luahan hati tuannya.
“Tu..tuan.. saya tak silap dengar ke? Tuan maksudkan saya ke?” soal Sarah bertubi-tubi.
Faiz menganggukan kepala tanda mengia-iakan kata Sarah. “Awak tak silap dengar. Memang saya maksudkan awak, Sarah... Saya nak melamar awak menjadi isteri saya...”
“Ta... tapi kalau tuan sukakan saya, kenapa tuan selalu marah saya?” soalnya apabila memikirkan kejadian dia kerap dimarah oleh tuannya.
Faiz hanya tersenyum. “ Saya saja nak usik awak. He he he....” balas Faiz sambil menayangkan gigi putihnya.
Membulat mata Sarah mendengar pengakuan tuannya. Sengaja? Aduh! Nak pitam rasa dengar pengakuan ‘jujur’ tuannya.
“Macam mana, Sarah? Awak suka saya tak?” soal Faiz pula.
“Err....saya..saya..” bicara Sarah tergagap-gagap.
“Awak jangan nak malukan saya Sarah! Suka atau tak suka, awak tetap kena suka saya!” desak Faiz.
Ek eleyh ! Nak paksa-paksa orang
pulak! Tapi comellah bila dia marah. He he he...
“Saya pun suka dekat tuan.” balas Sarah malu-malu.
Faiz sudah tersenyum riang. Gembira kerana Sarah menerimanya.
“ Yahoo!!” jerit Faiz kuat.
Sarah sudah tertawa senang. Rupanya tuannya menaruh hati terhadapnya. Aii.. Nasib badan bercinta dengan tuan singa. Mesti menyinga hari-hari. He he he!!


0 comments:

Ini Iklan.Silakn Tgk.

Tinggalkan Link Anda Disini