rss

Chapter 14

Baru 2 hari lepas dia bawa Azwan datang sini, hari ni dia bawa perempuan ni pulak datang rumah aku ni. Agaknya si Razlan ni dah takde kerja lain. Ataupun dia dah kerja bawak teksi sekarang ni tak?
'Lan aku tahu kau nak tolong kawan baik kau tu, tapi apa tujuan kau bawak perempuan ni jumpa aku? Nak suruh kami wrestling berebut si Azwan tu ke?' Terhambur segala kemarahan aku. Dahla hati aku ni tak pernah tenang sejak kali terakhir jumpa Azwan, sekarang dia bawa pulak perempuan ni. Bertambah serabut kepala aku ni.
'Hani, Lan tak berniat nak sakitkan hati kau. Tapi kau perlu tahu sesuatu sebelum kau betul-betul buat keputusan,' Ann pulak datang back-up Lan.
'Nak dengar apa lagi Ann? Semuanya dah jelas. Kau sendiri pun dah tengok dengan mata kau sendiri kan?' Apalah alasan yang si Razlan tu cakap sampai Ann pun dah lembut hati.
'Bertenang Hani, aku rasa baik kau sendiri dengar penjelasan dari dia. Ni Asiah, adik angkat Wan,' Gadis yang sedari tadi diam membisu mengangkat mukanya sedikit. Ada riak ketakutan terpapar di wajahnya.
'What? A... Adik angkat? Apa makna semua ni Lan? Terpinga aku seketika. Drama apa pulak yang berlaku depan aku ni? Bila masa pulak Wan ada adik angkat? Dia tak pernah cerita dekat aku pun.
'Ya kak, saya ni adik angkat Abang Wan. Saya mintak maaf banyak-banyak sebab kehadiran saya dah buat Kak Hani menderita.' Lembut saja tuturnya. Aku boleh nampak kejujuran diwajahnya.
'Tapi Wan tak pernah beritahu pun dia ada adik angkat?' Aku masih memerlukan kepastian.
'Mungkin sebab saya bukan menetap di Malaysia. Untuk pengetahuan Akak, saya sebenarnya menetap di Australia dengan Papa saya. Saya cuma datang sini semasa Abang Wan pergi Australia 2 minggu lepas,' Rupanya inilah urusan yang dia maksudkan. Tapi kenapa dia harus menipu aku?
'Macamana As boleh jadi adik angkat dia? As jumpa dia masa dia study kat sana dulu ke? Hanya itu saja sebab yang mampu aku fikirkan.
'Taklah, 7tahun yang lepas, Papa As bawa dia balik dari Malaysia. As tak tahu macamana mereka boleh bertemu. Papa As mengambil Abang Wan sebagai anak angkatnya sebab As cuma anak tunggal. Disana, Abang Wan belajar sambil menolong Papa menguruskan syarikatnya disana.' Rupanya inilah rahsia yang disimpannya dariku selama ini.
'Jadi Solid One Corps. tu kepunyaan Papa As lah ye?' Walaupun aku dah boleh mengagak jawapannya, tapi aku perlukan kepastian. Segalanya akan terungkap hari ni.
'Ya. Sebenarnya sebab utama Abang Wan rahsiakan identitinya sebagai CEO kerana jawatan tu untuk As. Dia hanyalah Pemangku CEO sementara As bersedia untuk mengambil alih jawatan tu,' Banyak betul rahsianya. lepas satu, satu fakta yang mampu membuatkan aku ternganga.
'Tapi As tetap akan beri jawatan tu kepadanya kerana dia lebih layak. As tak mampu untuk menguruskan syarikat tu,' sambung As lagi.
'Rugilah As, bukan senang nak jadi CEO tu. Kenapa lepaskan je?' Tiba-tiba Ann menyampuk.
'Ish awak ni, boleh tak duduk diam-diam? Jangan menyampuk orang tengah serius ni,' tempelak Lan pula.
'Yelah-yelah,' Ann menarik muncung sedepa.
'Kak, saya harap Akak dapat memaafkan Abang Wan. Dia buat semua ni sebab As. kalau As tahu akan jadi macam ni, As takkan ikut dia balik Malaysia,' bersungguh-sungguh As merayuku. kesian la pulak aku tengok.
'As mengaku, dulu As pernah jatuh cinta kat Abang Wan. Tapi As sedar, hatinya telah dimiliki oleh seseorang. Setiap kali matahari terbenam, pasti dia akan termenung sendirian. Bila As tanya kenapa, dia cuma kata dia rindukan Malaysia. Tapi dari matanya, As dapat tahu dia rindukan seseorang. Bukan main gembira lagi dia bila Papa bagi kebenaran untuk dia uruskan syarikat di Malaysia. Bila dia balik melawat kami 2 minggu lepas, As pun buat keputusan untuk ikut dia balik. As nak tengok sendiri siapa gadis yang telah menambat hatinya,' Penjelasan dari As membuatkan hatiku berdegup kencang. Rasa bersalah menyelinap di seluruh tubuhku.
'Macamana As tahu dia rindukan seorang gadis?' Mungkin dia cuma rindukan family dia.
'As pernah terbaca diarinya. As tahu perbuatan As ni salah, tapi As tak dapat menahan diri daripada membacanya sebab Abang Wan banyak berahsia dengan As. Dalam biliknya tergantung satu potret gadis. Dan kini As yakin potret tu adalah potret Kak Hani,' Makin haru jadinya. Kenapa mesti dia menyimpan semua rahsia ni seorang diri? Kenapa dia tak nak kongsi dengan aku?
'As terima kasih sebab sudi beritahu semua ni pada Akak. Akak mintak maaf sebab dah salah sangka terhadap As,' Aku terpaksa mengakui bahawa ini memang salahku. 'Lan, mana Wan sekarang?'
'Alamak lupa pulak aku nak beritahu kau. Buat masa sekarang Wan dah hilang,'
'Hilang....?'

Chapter 15

Hilang.... hanya itu yang mampu si Razlan tu katakan. kata best friend, tapi kawan ada kat mana pun tak tahu. Manalah pulak dia dah hilang. Takkan sampai macam ni sekali dia merajuk dengan aku? Teruk sangat ke apa yang dah aku katakan kat dia tempoh hari?
Tapi slah dia jugak. Sape suruh dia banyak sangat rahsia? Bukan aku nak marah pun kalau dia cakap dia ada adik angkat perempuan. Mungkin aku akan jealous sikit. Tapi dia tak sepatutnya rahsiakan dariku. Sekarang dah tak pasal-pasal aku salah sangka.
Aku betul-betul tak sangka sejarah hidupnya begitu. Yang lebih menghairankan, macamana dia boleh kenal dengan Papa As? Takkan jumpa tepi jalan boleh ikut sampai ke Australia kot? Ish dah jauh sangat aku merepek ni. Agaknya mesti ada banyak lagi rahsia dia. Bila aku fikir-fikir balik, aku macam dah tak kenal siapa Azwan lagi. Terlalu banyak perkara tentangnya yang masih lagi menjadi misteri. Dah jadi macam detektif pulak aku ni nak menyelesaikan misteri boyfriend sendiri.
Boyfriend? Masihkah dia anggap aku ni kekasih hatinya. Setelah apa yang telah aku katakan padanya tempoh hari? Hadui kusut betul fikiran aku. Ah pedulikan semua tu. sekarang aku kena fikirkan dimana dia sekarang. Fikir fikir fikir Hani.... kat mana tempat favourite dia ek?
Buntu betul macam ni. Tiba-tiba aku terlihat sekeping kad yang pernah Wan hadiahkan kepadaku dulu.
"Perjuangan bermula dari suatu titik. Janganlah berputus asa seandainya perjuangan itu menemui kegagalan. Berpatahlah semula ke titik asal dan mulakan semula perjuanganmu dengan suatu idea baru...."
'Berpatah balik ke titik asal? Yes aku dah tahu kat mana dia sekarang......'

Chapter 16

Sekali lagi aku datang kesini. Dah 7 tahun lamanya aku tinggalkan tempat ni. Suasananya masih seperti dulu. Tak banyak perubahan yang berlaku. Aku ingatkan aku tak akan lagi kesini, tapi akhirnya aku tiba jua di tempat ni. Tempat yang dah merubah seluruh kehidupanku. Perlahan-lahan kulihat ombak yang setia memukul pantai. Walau ia pergi, ia tetap akan kembali semula.
Teringat aku saat pertama kali aku tiba disini.. ketenangan yang kurasakan membuatkan diriku seolah berterbangan di awangan. Mulai saat itu, disinilah tempat aku mengubati segala duka lara dan mencipta impian. Impian yang kuharapkan dapat membawa aku ke alam kebahagiaan.
Namun aku kemari sekali lagi. Bukan kerana telah mencapai impian, tetapi kerana merasakan impian hanya tinggal impian. Mengapa aku sentiasa diuji sebegini? Salahkah diriku mencipta impian? Aku cuma manusia biasa yang ingin mencapai impian yang didamba. Mengapa aku tak mampu mengecapi nikmat kebahagiaan seperti orang lain?
Hani, aku tak tahu lagi macamana nak aku terangkan perkara sebenar. Memang aku akui semua ni salah aku kerana merahsiakan segalanya darimu. Tapi takkan kau tak mampu untuk memberikan peluang bagi diriku memperbetulkan semua salah faham ini? Adakah cintamu padaku sekadar itu sahaja. Tidakkah kau sedar bahawa aku telah menunggumu selama 7 tahun hanya untuk bersamamu. Mengapa keras benar hatiku?
Huh! Aku mengeluh lagi. Masuk ni dah berapa kali aku mengeluh. Bayu angin yang menyapa membuatkan aku terasa sejuk sampai ke tulang, tapi ianya menyamankan. Hatiku tenang. Pagi-pagi lagi aku dah keluar. rasanya best pulak tunggu matahari terbit ni. Harap-harap sinaran matahari yang bakal menyinar akan memberikan harapan baru untukku.
'Ehem... Boleh tumpang tanya tak?' Siapa la pulak kacau aku pagi-pagi ni. Dah takde orang lain ke dia nak tanya. Ingatkan pagi-pagi takde orang, ada jugak rupanya. Tak boleh tengok orang senang betul la. Aku kemudiannya menoleh untuk melihat siapalah yang mengganggu au pagi-pagi buta ni.Suara macam familiar, tapi takkan dia kot....
'Err... Ha... Hani...?' Macam nampak hantu pulak ekspresi aku ketika ini. Betul ke apa yang aku nampak ni. Ke aku tengah mimpi? Takkan aku boleh tertidur kot? Untuk memastikan aku tak bermimpi, aku cuba mencubit pipi sendiri. Eh sakit jugak rasanya. Aku tak mimpi ke? Aku cuba gosok-gosok mata pulak. Bila aku bukak balik dia masih ada. Masih lagi tersenyum memandangku.
'Tak payah nak gosok-gosok mata la Wan, ni memang Hani la. Mana ada hantu pagi-pagi macam ni,' Macam tau je apa yang bermain di kepalaku ini. Sekali dia gelak pulak.
'Taknak ajak Hani duduk sekali ke? Memang sah dia Hani. Tapi apa yang dia buat kat sini? Macamana dia boleh tahu aku ada kat sini.
'Err duduklah,' Apasal aku gugup pulak ni? Mana hilangnya sifat cool aku selama ni. Wei Azwan wake up man!
'Hani dah tahu segalanya Wan, Hani datang ni nak mintak maaf dengan Wan dan bawa Wan balik KL semula,' Dia terus berbicara sebaik sahaja melabuhkan punggung di sebelahku.
Aku masih diam membisu. Fikiran aku agak terganggu jugak. Macamana dia boleh tahu aku kat sini? Siapa yang beritahu dia hal sebenar?
'Wan, Hani tahu Hani yang bersalah dalam hal ni. As dah ceritakan segalanya pada Hani. Hani dah sedar yang semua tu hanya salah faham,' lembut aje tutur katanya.
'Macamana Hani tahu Wan ada kat sini?' Aku masih lagi bersuara agak dingin. Mana boleh maafkan macam tu je beb. Kena merajuk sikit,hehe.
'Hani terjumpa kad ni. Bila Hani fikir-fikir balik, Wan pernah cakap tempat ni lah yang Wan selalu pergi kalau Wan nak tenangkan fikiran,' Aku membelek kad yang diberi oleh Hani. Kad ni aku pernah bagi semasa hari lahirnya yang ke-17 dulu. Tak sangka dia masih lagi menyimpannya.
'Wan maafkan Hani ek?' Manja pulak dia time mintak maaf. Hari tu time marah macam singa hilang anak je.
'Nanti Wan fikir dulu la,' Aku tersenyum nakal.
'Ala Wan, maafkan la Hani. Hani janji akan jaga hati Wan betul-betul lepas ni. Hani takkan ulangi perangai macam dulu tu,' bersungguh-sungguh dia mintak maaf. Akhirnya aku tak mampu nak tahan lagi, lalu terburailah ketawa.
'Yelah-yelah Wan maafkan. lain kali dengar dulu penjelasan orang tau,' dia mengangguk-angguk sambil tersenyum.
'Hani nak tahu tak, kat sinila Wan jumpa dengan Papa As dulu,' Rasanya sekarang adalah masa yang sesuai untuk aku menceritakan segalanya pada Hani.
'Yeke? Macamana Wan boleh kenal dia? Hani bertanya.
'Waktu tu, hari terakhir kita SPM, walaupun semua orang dah balik, Wan tak balik lagi. Wan termenung kat sini dulu. Masa tu Wan fikir kita tak akan berjumpa lagi,' Aku kembali mengimbau kenangan yang berlaku 7 tahun lalu.
'Masa yang tengah termenung melihat ombak, ada seorang pak cik datang tegur Wan. Dia tanya kenapa tengok ombak? Wan jawab sebab ombak tu setia pada pantai. deruan ombak cukup mempesonakan dan mampu menenangkan hati kita. Tapi dia tanya balik kenapa raut wajah Wan tak menunjukkan muka yang tenang. Wan pun menceritakan segalanya kepadanya. Wan pun tak tahu kenapa Wan macam rasa lega lepas menceritakan segalanya pada dia. Masa tu jugaklah dia memberi tawaran kepada Wan untuk mengikutnya balik ke Australia. Wan memang tak fikir panjang masa tu. Terus je terima tawarannya. Wan rasa dah tiba masanya untuk Wan berubah.'
'Wan sedih sebab Hani ke?' Soalan yang cukup payah untuk kujawab.
'Wan pergi sebab Wan nak lupakan segala yang berlaku di sini, tapi Wan tetap tak mampu melupakannya.' Aku dapat melihat ada air yang bergenang di mata Hani. Bukan niatku untuk membuatnya merasa bersalah.
'Wan, maafkan Hani atas apa yang Hani dah lakukan pada Wan dulu,' dia dah mula menangis. Adoi ni yang malas nak cerita ni.
'Dah-dah, jangan nangis ek. Semuanya dah ditakdirkan. Bukan salah sesipapun dalam hal ni,' Aku cuba memujuknya. Nasib baik makan pujuk jugak.
'Eh kertas apa yang Wan pegang tu?' Alamak dia nampak pulak. Lupa pulak aku nak sorok.
'Eh takde apela. Kertas buat lapik duduk je ni,' Apa punya alasan la. Aku dah tak mampu nak fikir alasan lain lagi.
'Wan tipu, mana ada orang buat lapik dengan kertas kecik macam tu,' Ala degil pulak dia ni. Nasib baik awek sendiri.
'Abang, bagila Ayang tengok,' Tiba-tiba dia bersuara manja menggoda pulak.
'Abang...?' Rasa macam dah kawin pulak.
'Tak boleh ke Hani panggil Abang?' Mukanya nampak macam kecewa je.
'Err boleh je...hehe' Apa dah jadi dengan aku ni?
'Haa dapat pun,' Licik betullah awek aku ni. Sanggup dia goda aku macam tu semata-mata nak ambik kertas tu dari tangan aku.
'Abang apa maksud puisi yang Abang tulis ni? Apa maksud Menunggu Pagi?' dapat jugak dia baca akhirnya.
'Emm menunggu pagi tu bermaksud menunggu sinar kebahagiaan selepas kegelapan malam berakhir. Abang masih lagi menunggu kebahagiaan tu tiba....'
Tiba-tiba dia senyum lagi. Entah apa lagi dia nak buat kali ni. 'Abang tak perlu lagi menunggu sinar pagi sebab sinaran tu dah muncul kat sebelah Abang ni...' betul jugak katanya. Sinar kebahagiaan tu dah muncul.
'Hani tengok tu, matahari dah terbit. Cantik kan? Aku menunjukkan ke arah sinar matahari yang kian memancar. Aku harapkan sinaran kali ini tidak akan terpadam lagi. Semoga cinta kami terus bersemi seperti mana terangnya sinar matahari.
Siapa kata kita tak boleh membina impian? Sebenarnya impian itulah yang membawa erti dalam kehidupan kita kerana impian memberi kita arah dan tujuan dalam menuju kemasa hadapan.
Rindu itu sekali lagi menggamit dua insan yang bercinta.....

-TamaT-

0 comments:

Ini Iklan.Silakn Tgk.

Tinggalkan Link Anda Disini