rss


"Kiki, kau tau tak??" Kawannya yang dipanggil Nana tu bertanya.
"Tau ape? Kau tak cakap mane aku tau ape yg kau tahu?" Aku berpaling memandangnya. Sedang aku kusyuk membaca dia kacau pulak. Daripada aku tak boleh nak tumpu perhatian membaca baik aku layan budak sorang nie. Dia la satu-satunya kawan baik aku.
"Aku dengar ada budak baru kat sekolah kita tau"
"Owh..ingat ape lah tadi..ko nie.. ape pulak nak herannya..biasa la tu budak baru masuk budak lama keluar..cam tak biasa pulak"
"Sebab luar biasa la aku gitau kau nie"
"Erm..ape yg pelik nyer??"
"Kau tau..budak tu hensem tau..hensem sangat..cam prince charming idaman aku" smbil tersengih-sengih..hehehe
"Tak de keje lain ko nie..mata keranjang tol tau.." Hensem sangat ke budak tu..ermm konfius..mata Nana ni boleh pakai ke?? Hehehe..
"Betol la.."
"Kau dah jumpa dengan dia ker?"
"Dah la mak cik oii..kau nie..tak kan kau tak caya kat aku kot. Hensem tau, mata bulat hidung mancung..kalau kau tengok dia senyum mak aiii nak pengsan aku dibuatnya"
"Aku rasa kau sakit mata kot..huhu..tapi mata kita lain-lain kan..maybe mata kau bila tengok dia hensem tapi mata aku tengok biasa jer. Sebab daripada cerita kau nie tak mungkin la budak sehensem tu nak sekolah kat sekolah kita nie"
"Tak caya sudah!" Nana menarik muka masam apabila aku menidakkan ceritanya.
"Ok ok my dear..Aku percaya kau..aku gurau je lah..ko nie.." Aku berkata sambil mengeletek pinggangnya. Akhirnya kami tertawa. Nana la tempat bergaduh, bermanja dan mengadu aku. Kami banyak perbezaan tapi ini tidak menghalang kami daripada berkawan baik.

* * * * *

"Assalamualaikum semua murid-murid" Sapa pengetua sekolah kami, Cikgu Harun sambil melangkah memasuki kelas kami diikuti oleh seorang yang tidak dikenali.
"Waalaikummussalam Cikgu" Hampir serentak pelajar-pelajar 4 Adil menjawab salam pengetua itu.
"Ok murid-murid. Ini Cikgu perkenalkan Hakimi, pelajar baru dan akan menjadi sebahagian daripada pelajar kelas kamu semua. Cikgu harap kamu semua dapat menolong Hakimi menyesuaikan diri disekolah ini. Bantu dia jika dia perlukan pertolongan. "
"Baik cikgu" Semua pelajar menganggukkan kepala.
Semua mata tertumpu pada pelajar yang baru itu. Boleh tahan jugak orangnya. Mungkin orang ini la yang Nana gitau tadi kot. Aku hanya memandang sekilas. Aku tahu sape aku. Aku tidak mahu jatuh hati. Senyumannya memang menawan. Kalau aku pandang lama-lama aku pun boleh terpikat. Hisy..gila la aku nie..tak kan aku nak jatuh cinta dengan dia kot..ramai lagi pelajar kat sini..perasan je lebih aku nieh..suka fikir bukan-bukan..huhuuu..

"Baiklah. Hakimi kamu boleh ambik tempat duduk kamu" Kata cikgu Harun sambil menunjuk meja dan kerusi yang kosong kepada Hakimi. Hakimi berjalan menuju ke mejanya.
Dia duduk sebaris dengan mejaku dengan Nana tapi selang empat meja. Aku dihujung kanan dan Hakimi dihujung kiri. Barisan kami ditengah-tengah. Aku suka duduk ditengah-tengah sebab ‘selamat’ ckit dari soklan-soklan maut cikgu..hehe..ilmu pun dapat tengah-tengah..tak la rasa mengantuk sangat. Nak bertanya cikgu pun senang. Tu la kelebihan duduk ditengah-tengah..pendek kata semua dapat.
"Kiki, budak tu la yang aku cakap tadi" Nana berbisik padaku.
"Aku dah agak dah." Jawabku berbisik juga.
"Amacam???"
"Ape die…biasa jek.." aku saje buat-buat tak faham. Malas nak layan Nana pepagi nih..orang mai sekolah nak blajar tp die mai cuci mata lak..hisy..tau dek mak nanti mampus..
"ko memang…hati batu..tak de perasaan…" Nana berkata geram..
"suka hati aku la weii.." kiki membalas. Aku lihat Nana menjeling-jeling budak baru kelas kami tu. Geli hati aku melihat gelagat si Nana nih..hisy..Nana..Nana..
"eleh..malu-malu konon..pi la berkenalan dengan prince charming ko tu..cikgu pun belum masuk lagi nih..masa tu berharga tau..pi la cepat" gesaku pada Nana, sekadar mencabarnya.
"ish..tak nak la aku..maluuuu…" Nana tersipu-sipu.
"haa..tau pn malu…dah la..mak aku ade pesan suruh belajar dulu sampai menara gading pastu keje pastu…threee…heheh"
" ko nie…yelah ..aku blajar dlu…" Nana mengalah..malas nak dgr ceramah pagi aku la tu..hihi..

* * * * *

Pagi ni aku datang awal ke sekolah saja datang awal sebab kalau lewat bas penuh pulak. Awal-awal dah pukul 7 pagi dah pun. Tadi pun secara kebetulan masa aku kuar tunggu bas, tunggu jap je bas dah sampai. Kebanyakan rakan-rakanku rumahnya berdekatan dengan sekolah jadi lewat la datang.

"hai..moning…" sape Hakimi padaku. Pada aku la lagipon mane ade org lain cuma aku dengan dia jer yang ada dalam kelas aku nieh..aku org terawal sampai dan hakimi kedua..yg ketiga belum tau lg..jeng jeng jeng...
"Assalamualaikum..hai..moning…" jawabku selamba. Ape la tegur org bukan nak bagi salam. Kita kan Islam so bagi la salam..padahal ini kali pertama kitaorang berbual.
"Maaf..waalaikummussalam.."
"Erm..awal awak sampai..datang dengan ape?" Aku dengar suaranya..sekadar nak berbual-bual dengan aku kot..tapi kan macho gak suara die..suka aku dengar.
"Saya naik bas je.. awak lak?" tanyaku pula.
"Oo..saya ayah yang hantar..kebetulan jalan sehala dengan tempat keje ayah."
"Oh..gitu.."
Aku hanya mengangguk tanpa memandangnye tapi dia msih lagi memandangku seperti mahu menanya sesuatu.
"Ermm….awak..nama pendek awak Kiki kan..nama panjang awak ape??" Akhirnya aku tau jugak ape yang bermain difikirannya itu.
"Nape nak tau lak..tak ckup ke dengan nama pendek tu??" tanyaku sekadar nak mengujinya..perangai aku yang suka putar belit..hahahah…nasib la..
"Laa..nak tau nama pon salah ke? Banyak tanya lak awak nie…mahal sangat ke nama awak tu haa..tak nak bagi biar la!!" jawab Hakimi dengan nada merajuk. Aku hanya tersenyum melihat gelagatnya. Cute pulak tengok die marah-marah gitu..hehe..aku ketawa geli hati..ada hikmat rupanya aku datang awal-awal gini dapat berborak dengan mamat hensem nih..kalah la Nana..hihi..
"Mahal la..awak ade duit ke nak bayar nanti..Awk nie….buruk tau pagi-pagi dah merajuk…mulakan hari dengan senyuman..baru ceria ckit..hehehehehe…" ketawa aku terlepas juga melihat mukanye yg mencuka pabila dikenakan aku. Aku ni pon satu mengusik tak ingat sesaper dah. Baru semalam kenal hari ni bercakap tapi mengusik macam dah setahun kenal. Dia pon peramah aku pon ape lagi..ok je
"Awak anak bongsu ek..usik ckit dh merajuk..huhu" tanyaku pula. Dia bangun menghampiriku dan duduk di kerusi dihadapan mengadap aku.
"Bukan"
"Kimi..nape awk duduk sini nanti orang nmpak, ni bukan tempat awak.." kataku tak senang kalau-kalau ade org nampak.. mati aku. Silap-silap kene tangkap basah lak..huhu nauzubillah..
"Jap je..tak best la cakap jauh-jauh..jap je ek.."
"erm..up to u lah"
"Kiki…awak belum jawab soalan saya tadi kan..tukar topik lak ye.."
"Owh..ok kalau saya jawab boleh awak duduk kat tempat awak balik tak?"
"Ada-ada aje awak nie.."
"Maaf..saya takut kawan-kawan nampak..kan tak manis tu"
"Okey. jawapannye?"
"Ok En.Hakimi..dengar baik-baik..nama panjang saya Siti Nur Hakimah binti Mohd Hasan"
"Tq" Hakimi mngotakan janjinya..dia berlalu ke mejanya. Lega aku..
Perbualan kali tamat disitu dan masing-masing membisu. Aku ada gak soalan untuk dia tapi biar la dulu malu lak nak tanya. Aku pn tak faham nape dia nak sangat tau nama penuh aku sampai merajuk-rajuk dengan aku..pelik btol..
Lima minit membisu kelihatan seorang demi sorang kawan-kawan sekelasku memasuki kelas. Kelas 4 Adil riuh kembali.
"Moning kiki.." Sapa Nana kepadaku setelah duduk disebelahku.
"Moning mak cik Nana..lewat arini?? Ayam kau mati ker?? " Usikku
"Aah…sebab tu diorang tak kejut aku pagi nieh..tu yang lambat bangun tuh.." Nana membalas gurauanku selamba. Usik mengusik dah menjadi rutin harian kami.

Sedang kami berdua enak mengisi perut, tiba-tiba seseorg menegur kami.

"Nana…boleh saya duk sini??"

"Eh Kimi..terkejut saya..silakan la kalo tak maluu..." Balasku sambil mengusiknya..heheh..

"Boleh-boleh..duduk la Kimi..tempat tu pun kosong" Kata Nana lak.

"Time kacih..saya memang tak malu pun cik Kiki comeyy.."

Kiki hanya tersengih bila Hakimi membalas gurauannya manakala Nana tersipu-sipu malu apabila jejaka idamanya muncul didepan mata.

‘Mak aii tak lena lah nampaknya aku malam nieh’. Nana berkata dlm hati.

Mereka makan bersama sambil berbual-bual. Dari situ Kiki dapat mengenali Hakimi. Baginya Hakimi seorang yang baik hati, kelakar, bijak dan juga kacak. Sekali tengok memang nampk sombong tapi apabila berborak ternyata die sorang yang kelakar. Nak pecah perut aku ngan Nana bila mendengar lawak spontannya. Banyak cerita yang dikongsikan bersama kami. Pendek kata hatiku dah tertarik padanya..huhu…alahai hati..nape la kau jatuh bila bertentang mata dengan Hakimi..kenapa?? oh tidakk…malu aku pada Nana kalau dia dapat tahu nanti…Hakimi….dalam diam kau curi hati aku ker?? Sampai hati kauuu…tapi kenapa mudah sangat hatiku dicuri orangg?? Kurang penjagaankah aku??

Tapi aku tak sepadan dengannya, lain la kalau Nana tu. Aku berkulit gelap tapi masih ada manis sebab lusung pipitku penyerinya..heheh..sebab aku gelap lah tak de sorg arjuna pun yang nak dekat dengan akuu..manusia summer nak yang sempurna saje..kebanyakan memliih luaran pada mulanya pastu baru menilai yang lain. Oleh kerana itu hubungan yang terjalin tidak akan kekal lama. Bila mendapat tahu perangai pasangan yang sebenar mereka akan mencari alasan untuk memutuskn hubungan. Harap muka saje cantik tapi perangai hanya Tuhan saja yang tahu. Akan tetapi dengan berkawan dgn ramai orang akan mendewasakan kita akhirnya. Setiap orang berbeza-beza. Itulah uniknya manusia walaupun mereka kembar seiras tapi mereka tetap berbeza. Tuhan maha adil dan bijaksana. Manusia juga dikurniakan akal untuk menilai baik buruk sesuatu.

"Kikii…." Hakimi memanggil Kiki yang tajam memandangnya.

"Kikiiii…." Panggil Hakimi kali kedua.

"Awak mengelamun ker?? Atau awk mimpi naik pelamin ngan sy?? " Usik Hakimi lagi sambil ketawa.

"Eh mane ade..memandai jerk" Kiki jadi termalu sendiri. Entah bape lama matanya memandang Hakimi die sendri tak tahu. Yang dia tahu dia tertarik dengan satu-satunya teruna di depan matanya itu.

"Nana maner??"

"Tengok..Nana pergi pun awak tak sedar eh..Nana pi jmpe puan Toi sakit perut lak katanya.. ermm..awk menung ape tadi erk??" ermm Puan Toi tu untuk Toilet..heheh

"OoOoo..sowiy saya tak sedar lak" kataku tanpa menjawab pertanyaannya. Aku malu sebenarnya. Kalau la Hakimi tahu yang aku sedang memikirkannya entah ape tanggapannya pada aku nanti. Dia tentu hanya nak dekat dengan Nana maklumlah Nana tu kan cute mute orangnya.

"Teringat pakwa kew?" Tanya Hakimi lagi. Hakimi ambil kesempatan semasa ketiadaan Nana utk mencungkil rahsia gadis ini. Dia tertarik dgn gadis ini terasa wajahnya manis dipandangan mata. Pertama kali bertentang mata dan melihat senyuman Kiki terasa ada magnet yg menariknya supaya lebih dekat dgn gadis comel ini. Walaupun kulitnya agak gelap tapi dengan sepasang lesung pipitnya menjadikan Kiki bertambah manis bila tersenyum.

"Saya layak ke dapat pakwa awak??" Tanyaku kembali pada Hakimi. Saja nak putar belit sebab aku malas nak jawab soalan yang sering kali ditanya apabila seorang teruna ingin mengorat si dara.

"Laa…gadis cantik cam awak ni tak kan tak layak kot..baik hati lagi.."

"Cantik?? Dimana letaknya kecantikan itu awak??"

"Pada saya awak cantik…cantik semulajadi.."

"Ermm…saya tak pernah ada pakwa awak..sape lah yang sudi bertemankan saya nieh"

"Kalau ada orang sudi awak terima dia tak nanti??"

"Tengok la duluu.."

"Memilih yerk"

"Tak"

"Bis tu?"

"Berhati-hati je"

"Kalau orang tu ikhlas?"

"Entah lah..saya tak de jawapan la awak..saya tak taw nak bagi jawapan camner..sekolah pun tak abis lagi awak..saya tak boleh bercinta masa sekolah..mungkin lepas abis sekolah nanti"

"Ermm..betol gak kan..nanti bila masuk universiti tentu lagi banyak pilihan.. tapi awak kalau saya nak kawan dengan awak bleh kan?"

"Mesti la boleh..saya berbesar hati dapat berkawan dengan orang bijak cam awak nieh. Nanti saya boleh jadi bijak cam awak gak nanti kan."

"InsyaAllah. Usaha+doa = kejayaan"kata Hakimi lagi.

"Amboii..wat formula la pulakk…" Sambut Kiki disertai gelak ketawa mereka.

"Ewaaahhh….gelak sakan nampak korang nieh..ape yang lucu sangat tuh" Tegur Nana setelah lama meninggalkan mereka.

"Ada lah…sibuk je nak taw" Kiki berkata.

"Ewah..nak berahsia pulak dengan aku…tak pe- tak pe…" Nana seolah-olah merajuk.

"Eh..jangan la merajuk…nanti tak de orang masuk minang nanti..asyik muncung jerk.." Kiki kembali memujuk Nana.

"Yela tue…korang ni gelak-gelak..cinta dah berputik ke??"

"Hisy..mana ada…cakap tu baik-baik cikit tau..nanti tak pasal-pasal kena gosip pulak" Kiki tak senang dengan pertanyaan Nana itu kerana dia malu..Siapa la dia kalau nak digandingkan dengan Hakimi itu. Perjalanan hidupnya pun jah lagi. Ini bukan masanya untuk dia memikirkan soal cinta.

‘Sudikah awak jadi kekasih hati saya. Saya mahu serahkan hati saya pada awak Hakimah’ Setelah awak baca surat ini awak perlu berpaling dan senyum kepada saya kalau awak bersetuju, saya tunggu awak. Kalau jawapan awak sebaliknya saya faham – Hakimi.

Pagi-pagi lagi aku menerima sepucuk surat darinya. Mungkin dia datang awal dari biasa dan letakkan surat itu dibawah mejaku. Aku keliru. Memang tidak dinafikan hatiku terpaut padanya tapi aku sedar siapa aku. Aku tidak sepadan dengannya. Aku jugak tak menyangka dia ada menyimpan perasaannya padaku. Apa yang harus aku buat. Aku harus membalas suratnya.

‘Awak…saya tidak sepadan dengan awak..awak kacak..awak idaman pelajar-pelajar sekolah ni. Saya tak cantik..hitam pulak tu…nanti awak malu bergandingan dengan saya nanti. ‘

Setelah selesai menulis, surat itu diberikan pada Hakimi yang setia menunggu dimejanya. Kiki keluar dari kelas menenangkan fikiran setelah memberi surat itu.

‘Itu tidak menjadi masalah awak..cinta itu unik..paras rupa tidak penting awak..yang penting hati budi seseorang itu. Saya suka awak..Saya dah jatuh cinta pada awak..bukan pada orang lain..kalau awak sudi..insyaAllah saya akan bahgiakan awak seadanya. Saya tau awak pun suka saya gak kan. Awak hanya perlu bersetuju.’

Kiki perasan ada sepucuk surat dalam laci mejanya. Dia membuka dan membaca perlahan-lahan. Nampakya Hakimi betol-betol suka padanya. Adakah dia harus menerima lamaran Hakimi itu?? Dia masih memikirkannya.

Dalam kehidupan pun ada hitam putihnya kenapa pula dia tidak boleh menerima lamaran Hakimi itu. Kiki malu dengan dirinya, dia berasa rendah diri bila ditakdirkan berkulit hitam berbanding kawan-kawannya yang berkulit cerah tak kurang juga kuning langsat. Oh tidak..sudah jauh aku merapu..aku sepatutnya bersyukur dengan kurniaan Ilahi. Ada hikmahnya aku dilahirkan begini. Setiap insan yang dijadikan Tuhan adalah cantik. Iya..aku cantik..aku sempurna..tiada cacat celanya aku. Tidak salah kalau aku menerima lamaran Hakimi. Aku juga sudah jatuh hati padanya. Moga hubungan kami direstui walaupun aku sedar banyak cabaran yang bakal menanti kami nanti.

0 comments:

Ini Iklan.Silakn Tgk.

Tinggalkan Link Anda Disini