rss

Nurul merenung ke skrin komputernya tanpa berkelip mata. Beberapa saat berlalu dan dia masih berteleku merenung skrin di hadapannya.

Congratulations. Your eligibility to graduate has been confirmed for the Master of Biotechnology.

Ayat itu terpampang di skrin. Satu persatu baris ayat di amatinya. Kurang percaya dengan apa yang dilihat, risau sekiranya itu hanya ilusi semata-mata. Mata dikerdip berulang kali. Memang tak salah lagi. Oh My God, I'm going to graduate! Nurul menghela nafas lega. Terurai segala penat lelah selama ini. Pantas dia bangkit meluru ke bilik Huda.

"H, result dah keluar! N lulus H!! N lulus!!!!!" Nurul merempuh ke bilik sebelah, memeluk housemate nya itu sambil melompat kegembiraan.

"Congrats N!!!! I'm so proud of you!!!" Huda membalas pelukan dan kedua-duanya melompat kegembiraan.

Ada airmata gembira di bibir mata Nurul. Sungguh, hanya Huda yang tahu perit jerih yang dialaminya demi mendapatkan sekeping ijazah itu.

"Thanx for everything H.. I can never do this without you.." Tulus mata Nurul merenung tepat ke anak mata Huda.

"H tak buat apa-apa pun N. You did this by yourself. You deserve it. H cuma bagi sokongan moral, the rest semua atas usaha N sendiri. And I'm so proud of you!" Pelukan di eratkan lagi.


Setitis air mata Nurul menitis membasahi pipi. "I can't believe it! I'm graduating H.. I'm graduating.." Air mata meleleh sambil kotak fikiran berputar ligat mengimbas kembali segala peristiwa pahit yang dialaminya sewaktu undergrad dulu...


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Aku bukan nak lagakan korang Nurul.. Aku cuma cakap apa yang aku dengar dari mulut Azie sendiri. Dia kata ko rampas Joe dari dia."

Nurul terkedu mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Aini.


"Tapi aku tak buat mcm tu Aini! Tak kan lah aku nak rampas Joe tu dari Azie?"

"Yang itu aku tak tahu.. Tapi macam tu la Azie cerita kat aku. Dia kata ko selalu goda si Joe tu. Ko biar benar?"

"Hah? Sumpah aku tak pernah goda si Joe tu Aini!" Nurul menelan air liur yang kesat. Memanglah aku ada hati kat dia, tapi tak pernah pulak aku goda dia.


"Tu la.. aku pun rasa ko tak seteruk tu. Tapi aku rasa better ko be prepared la. Sebab rasanya si Azie tu dah canangkan pasal ni kat semua orang. Aku rasa pasni mesti semua orang pandang slack kat ko."


Nurul terdiam. Patutlah Nisa dgn Maz pandang semacam jer tadi.. Ah Azie.. Kenapa sampai macam ni ko treat aku?


Joe. Jejaka yang Nurul kenali sejak di bangku sekolah lagi. Mereka pernah berjiran dan sering ke sekolah bersama-sama suatu ketika dulu. Namun begitu mereka terpisah kerana keluarga Joe terpaksa berpindah mengikut haluan kerja bapanya. Setelah enam tahun mereka terputus hubungan, tanpa disangka takdir menemukan mereka kembali di bumi UM ini, mengambil course yang sama.


Tahun pertama banyak diluangkan dengan study bersama dan bergurau senda berdua. Ada keserasian antara mereka meskipun jarak dan waktu pernah memisahkan mereka. Ketika itulah Nurul menyedari bahawa hatinya semakin lama semakin terpaut pada teman lamanya itu. Dalam diam dia mengagumi karisma Joe. Cara jejaka itu menghormati kaum wanita, ketekunannya belajar, ketulusannya dalam persahabatan. He also has a sense of humour yang selalu membuat Nurul terhibur dan ketawa. Oh and yes, he's good-looking as well, dan hakikat itu membuatkan Nurul menjadi gadis yang paling dicemburui oleh hampir setiap siswi di muka bumi UM ini. Termasuk Azie.


Tahun kedua menyaksikan kesungguhan Azie untuk mendekati Joe. Berbekalkan wajah yang cantik, body yang menggiurkan, liuk-lentuk Azie akhirnya melunturkan ketahanan Joe. Mereka bercouple, dan diwar-warkan sebagai couple of the year. Sama cantik sama padan. Saat itu Nurul cuma diam menyepi. Sedikit terkilan kerana berasa dipergunakan oleh Azie. Niat ikhlas Nurul untuk membantu Azie dalam pelajarannya rupa-rupanya dipergunakan oleh Azie untuk mendekati Joe. No wonder bersungguh-sungguh benar Azie meminta pertolongan darinya sungguhpun Nurul bukan lah top scorer di dalam course mereka. Ternyata Azie mempunyai agenda lain.


Kewujudan Azie menyebabkan hubungan Joe dan Nurul menjadi renggang. Mereka tidak lagi study bersama. Walaupun Joe insist, tapi Nurul dapat merasakan kehadirannya tidak disenangi oleh Azie. Sering sahaja gadis itu menjeling tajam ke arahnya setiap kali Joe tidak melihat. Tambahan pula hati Nurul cukup sengsara setiap kali Azie mengelus tangan Joe atau melentokkan kepalanya ke bahu jejaka itu. Hati perempuan mana yang tak terhiris apabila melihat jejaka pujaan dipeluk erat oleh gadis lain. Nak-nak lagi gadis secantik Azie. Ah, siapalah aku nih. Nak dibanding memang bagai langit dan bumi. Lebih baik aku study sendiri.


Namun begitu kehilangan Joe amat Nurul rasai. Prestasi pelajarannya mula merosot. Setiap kali buku teks dihadap, muka Joe mengisi ruang penglihatan, lawak Joe mengisi kotak fikiran. Ah, sengal la camni! Makin Nurul cuba untuk menjauhi, semakin kuat bayangan Joe menghantuinya. Joe juga tak membantu. Saban hari ada sahaja text darinya bertanya khabar, bertanya assignment. Hish mamat nih. Jangan baik sangat boleh tak? Aku ni dahlah syok kat kau. Kau tu dah ada awek cun giler pulak tu. Aku flying kick jugak kang.


Namun kata-kata itu cuma untuk mengcover debaran di hati. Hakikatnya hati Nurul sentiasa berbunga riang setiap kali mendapat mesej dari Joe. Itulah antara characteristic yang Nurul kagumi pada Joe. Dia tak pernah lupa kawan. Tapi Nurul pasti, tentunya mesej dihantar tanpa pengetahuan Azie. Jika tidak, pasti perang dunia ketiga meletus. Nurul pun tak faham apa yang Azie cemburukan sangat dengan dirinya. Walhal memang jelas dan nyata Azie memiliki segalanya. Ah biarlah.. Malas nak fikir..


Namun kini.. Setelah final year, satu UM digemparkan dengan berita bahawa couple of the year itu tidak lagi bersama. Tiada siapa yang tahu apa punca sebenar perpisahan mereka. Yang Nurul pasti, Joe tiba-tiba menjauh diri darinya. Tidak lagi bertanya khabar atau bertanya soal studies. Azie dan rakan-rakannya pula sentiasa menjeling setiap kali Nurul menghampiri, dan kini berita yang didengarinya dari Aini menyentap hati Nurul. Tak kan sebab aku diorang break-up? Erk. Memanglah aku ada terfikir nak bomohkan si Joe tu. Ada gak terfikir nak simbah asid kat muka Azie tu, tapi tak pernah lah pulak aku buat.


"Habis tu apa aku nak buat ni Aini? Ko tolonglah backing aku. Cakaplah aku tak sekeji tu." Nurul cuba meminta simpati.

"Yang itu aku tak leh nak kata apa. It's our words against Azie's. Ko ingat kita boleh menang ke? Dia tu famous, seantero Malaya kenal tau tak? Ko tu sapa? Makcik kantin pun tak perasan ko kot?"

"Weh, ni dah lebih nih.. kot yer nak kutuk pun sikit-sikit cukup la. Aku dah cuak ni. Habis tu kalau satu UM pandang slack kat aku camne Aini? Mati lah aku!"

"Hah tu la ko! Yang ko cari pasal dengan prom queen tu apahal? Dia tu dahlah ramai pengikut kaki kipas dia. Memang masak lah ko!"


Nurul menelan air liur. Terbayang dirinya diikat di tiang bendera dan dilontar dengan telur busuk dan pelbagai jenis sampah sarap oleh konco-konco Azie. Alamak. Matilah camni!


"Tapi mana ada aku goda si Joe tu!!" Nurul masih cuba mempertahankan diri.

"Manalah aku tahu. Dah Azie cakap macam tu. Ko ingat bebudak lain tu nak percaya ke cakap ko?"


Nurul terdiam. Tiba-tiba terasa dirinya keseorangan tanpa kawan. Dulu ada Joe yang sentiasa membacking dirinya. Tapi sekarang Joe pun dah membisu seribu bahasa. Cuma sekali-sekala Nurul dapat menangkap kelibatnya keluar dan masuk kelas. Joe, what happened Joe? Kenapa Azie berdendam dengan aku? Kenapa kau menjauh? Nape Joe? Ah sengal la. Aku ni asik cakap sorang-sorang je apa kes? Gila bayang betul. Aduhh final year project aku dah lah sama group dengan Azie. Shoot! Memang masak lah aku! Joe tolong Joe!! Cis kalau Azie dengar ni mampus aku kene belasah dengan minah tu.


Seperti yang di jangka, hampir semua siswi yang mengenali Nurul turn against her. Di mana sahaja dia berjalan, pasti ada mata-mata yang menjeling dan mulut-mulut yang berbisik. Hinggakan untuk turun ke kafeteria pun Nurul dah tak sanggup. Terasa dirinya dipandang dengan penuh scrutiny. To make matters worse, Azie selalu mengadu kepada supervisor mengatakan Nurul tak contribute pada projek mereka.


Hidup Nurul mula dilanda kesengsaraan. Makan tak menentu, tiada tempat mengadu. Cuma airmata menjadi peneman. Bagaikan jatuh ditimpa tangga, Nurul menerima panggilan mengatakan ibunya sakit, terlantar di hospital. Hampir sahaja Nurul berhenti belajar untuk menjaga ibunya. Namun atas nasihat kakaknya, Nurul teruskan juga pengajian sungguhpun prestasinya semakin hari semakin merudum. Nurul hidup dalam tekanan, tiada yang sudi menghulurkan bantuan. Untung Nurul ada Huda, teman sekolahnya dulu yang kini belajar di kolej swasta berhampiran dengan UM.


Huda lah yang sentiasa memberi kata semangat. Membakar semangat Nurul untuk menamatkan pengajian. Role yang dulunya dimainkan oleh Joe, kini di ambil alih oleh Huda.


"Jangan biarkan orang lain rosakkan masa depan N. This is your education, your future. Nanti N susah bukannya diorang nak tolong. Those are not your friends N. Kawan apa yang turn against N mcm tu? Abaikan je diorang tu. N focus pada study. Ni final year N. Sikit je lagi nak habis. Teruskan usaha N. Tetapkan hati, be strong. I'm here for you."


Itulah antara baris kata-kata yang diucapkan oleh Huda kepada Nurul. Kata-kata yang menjadi pembakar semangat, yang sentiasa Nurul sematkan di dada hingga akhirnya dia berjaya graduate dengan first class honours. Berbekalkan kecemerlangan itu, mereka bersama-sama memohon scholarship untuk menyambung pelajaran ke luar negara. Alhamdulillah, mereka berdua berjaya menyambung pelajaran ke benua yang jauh dari Malaysia. Jauh dari segala masalah yang membelenggu jiwa. Bersama-sama mereka mengejar cita-cita. Nurul bersyukur. Walaupun dilanda dugaan yang hebat, namun dirinya kini berjaya mencapai kejayaan, kejayaan yang dia sendiri tidak pernah bayangkan. Alhamdulillah ibunya juga beransur pulih. Everything is greener now.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------



"Dah, stop crying. You should be happy.." Huda meleraikan pelukan sambil tersenyum memandang Nurul.

"I am happy H. These are tears of joy.. After all that we've been through, akhirnya kita berjaya juga H!" Nurul mengesat air mata gembira yang membasahi pipi. Dia mengerling sekeping bingkai gambar yang terletak di atas meja Huda. Gambar dirinya dan Huda bersama seorang jejaka yang amat sinonim dalam hidup mereka berdua.


"Tak sia-sia usaha N pisahkan Joe dengan Azie dulu kan H?" Nurul mengenyit mata kepada Huda sambil tertawa kecil.


Huda turut ketawa dan gelak tawa mereka memenuhi segenap ruang bilik di sebuah rumah di benua Australasia. Namun ketawa mereka terhenti apabila disedari ada bunyi tapak kaki yang menghampiri.


"Hey girls.. Apa yang happy sangat nih?" Jejaka di dalam gambar sudah terpacul di muka pintu.


Nurul tersenyum manja sambil memaut mesra lengan jejaka itu. "Sayang, I dah receive confirmation of graduation."


"Wow, congrats my lovely.." Dahi Nurul dikucup mesra sambil tangan kanan merangkul pinggang ramping Nurul.


"And how about you my dear?" Pandangan di alihkan kepada Huda sambil tangan kirinya menarik rapat gadis itu.


"I'll be graduating too.."


"Oh wow, how did I get so lucky and get the both of you?" Ketiga-tiga mereka tersenyum dan tangan Joe semakin erat memeluk kedua-duanya.


~Tamat~

1 comments:

  1. x phm la...joe ni gatal gler kot...k dy kawen due???suke2 jer nk main pelok2 ank org...ahahahhaa..pape jer la...sume tu citer jer..tp jgn smpai jd iktn da la...

Ini Iklan.Silakn Tgk.

Tinggalkan Link Anda Disini