rss


diari seorang lelaki

Aku menyayangimu namun adakah aku terlewat untuk  menuturkankannya untuk kali kedua.....aku yang bersalah membiarkan perasaannya layu sendiri tanpa pujukan dan rayuan dariku lagi....masihku ingat saat pertemuan pertama..ku berjanji ingin menjadi plindungmu..ku ingin menjadi penjaga kepada hatimu setelah kau ceritakan segala kisah hitammu yang menjadi mangsa cinta palsu lelaki..namun siapalah aku untuk menghalang diriku  dari memandangmu dengan penuh nafsu....ku Cuma lelaki biasa yang tuhan kurniakan 1 nafsu 9 akal..lantas nafsuku yang satu itu menyebabkan aku kehilangan dirimu..ku akui kau memang wanita hebat..setiap yang mengenalimu pastikan jatuh hati pada tingkahmu yang manja dan kerana itu mungkin akhirnya kau tersungkur dalam dakapan ramai lelaki yang hanya ingin meratah tubuhmu dan adakah aku jua begitu..ya tanpa sedar aku juga menjadi seperti lelaki-lelaki yang sebelum ini yang hanya ingin mempermainkan dirimu hanya untuk melepaskan nafsu...setelah itu aku mula menjauhi dirimu kerana ku bimbang kehadiran dirimu hanya akan menyusahkan hidupku kelak..arghhh kejamnya aku saat itu memperlakukan dirimu sedemikian rupa..entah kenapa aku sudah lupa dengan janji-janjiku padamu dulu sewaktu mula-mula ingin mengenali dirimu dulu...namun kau sungguh naif..kau sedikitpun tidak pernah mengungkit segala janji yang ku taburkan dulu..masih ku ingat jua sewaktu kau bertembung aku dengan perempuan lain...kau hanya memandangku tanpa kata...aku yang terpaku melihatmu pantas pergi jauh darimu....

Gadisku tidak aku nafikan kadang kala aku memandang rendah padamu...kau memang wanita yang tidak pandai menjaga diri.malah kau juga bukanlah cantik sangat hingga ingin membuatkan aku jatuh cinta..mungkin kerana itulah aku langsung tidak memandangmu dan melayanmu selayaknya..aku tidak pernah menghargai dirimu malah tidak mengingati pengorbanan dirimu yang menyerahkan tubuhmu padaku sebagai bukti kasih sayangmu padaku..aku fikir kau wanita yang tidak pandai menjaga diri dan tidak layak untuk dijadikan isteri.....

Aku tidak mempedulikan kehadiranmu lagi...aku tidak menghubungimu lagi..ditambah dengan kesibukanku..aku semakin melupai dirimu dan menjauhi diri darimu...namun kadangkala aku terfikr mengapa selama ku tidak pernah mencari dirimu..kau jua tidak pernah datang mencariku..kau jua turut mendiamkan diri..kenapa kau tidak memintaku bertanggungjawab.....kenapa kau hanya menanti aku bertindak dan akhirnya aku terus lupa padamu...bersamamu ku anggap sebagai tuahku sahaja..aku lupa aku berkenalan denganmu disaat hatimu terluka ditinggal lelaki..aku hadir walaupun pada mulanya  kau menolaknnya...aku tidak nampak semua itu...aku yang membawamu masuk kedalam hidupku dan akhirnya aku jua yang membuangmu jauh...

Sehinggalah suatu hari aku berkawan dengan seorang wanita lain,,,,orangnya cantik dan manis dipandang..menjaga pergaulan dan bersopan...aku namakan dia Qiss..aku bertekad ingin menjadikannya suri hatiku...dan akhirnya aku berjaya dalam misiku untuk menjadikan wanita itu kekasihku dan ingin menyuntingnya menjadi isteriku...aku bahagia bersamanya..namun walau telah memiliki wanita yang baik entah kenapa....aku menjadi rindu padamu.....segala kenangan kau dan aku terimbas kembali di dalam fikiranku....segalanya terjadi sewaktu aku terserempak dirimu dengan seorang lelaki....api cemburuku meluap-luap..aku lupa siapa aku kala itu..aku tiada hak lagi untuk menghalang dirimu dari bersama mana-mana lelaki....aku sedar sewaktu kita bersama kau tidak pernah seperti itu....kau begitu setia padaku...adakah aku yang membuatkan kau  berubah ke perangai lamamu...tiba-tiba aku jadi bimbang... 


Setiap kali aku melafazkan  rasa sayangku pada Qiss aku teringat yang aku pernah mengucapkan ayat yang sama padamu, dan setiap kali itu juga kau hanya tersenyum, tidak pernah mempersoalkannya....kau yakin dengan kasih sayangku sehingga menuruti kehendakku walau ku tahu kau tidak rela melakukannya,,,semuanya demi aku.ya kerana aku kau lakukanya jua...saat itu perasaan bersalahku datang bertalu-talu...seolah-olah ucapanku tiada ertinya pada Qiss, kerana aku pernah  mengucapkannya padamu gadisku namun aku sendiri yang mempermainkan perasaanmu dulu...aku tidak layak untuk menuturkan kata-kata itu...aku mula rasa ingin menatap wajahmu, senyumanmu dan tingkahmu yang manja itu..walau Qiss jua manja orangnya,manis senyumannya namun tidak sepertimu gadisku..saat itu aku sedar betapa berbezanya dirimu dengan wanita lain..rasa bersalah menyelinap kedalam diriku...tergamaknya aku meninggalkan dirimu....

Suatu petang aku mengambil keptusan untuk bertemu dirmu..kau kelihatan tenang,,,,,,senyumanmu masih terukir untukku namun ku tahu derita kecewa yang kau tanggung..kau tidak lagi menatap wajahku..kau tidak lagi memandang wjahku seperti biasa yang kau lakukan setiap kali kita bertemu...kau menunduk dan hanya sesekali mengangkat wajahmu apabila menjawab soalanku..aku terpukul..kau tidak langsung mempersoalkan tindakan aku meninggalkan dirimu setelah apa yang telah kita buat....kau begitu tenang malah tidak sedikitpun terpancar riak kemarahan diwajahmu kerana  yang kulihat  hanyalah  riak kesedihan...yer satu yang telah hilang dari wajahmu...iaitu wajah riangmu yang sering kau pamerkan setiap kali kita bertemu..aku rindukan semua itu..gelak tawamu yang manja....kini tiada lagi....menambahkan lagi rasa bersalahku..aku ingin sekali memelukmu mengatakan aku rindu..namun aku malu...

 “ abang minta maaf” ujarku dengan perasaan bersalah yang tidak tertanggung lagi.ku renung wajahmu kau cuma diam...tanpa reaksi...kau berpaling dariku...menyembunyikan wajahmu

“ abang minta maaf” ku tuturkan sekali lagi dengan harapan dia akan memaafkan aku....

“ermmm” balasmu ringkas....ku tahu hatimu sebak

“ abang minta maaf tak cari sue..” buat pertama kalinya aku merendahkan egoku kerana aku tahu betapa bersalahnya aku pada dirimu..kau tunduk lagi...sesekali memandang kearah tasik....sinar matamu ku lihat kelam dan redup..,,ada airmata  yang bertakung didalam kolam matamu

“ takde apa-apa yang sue nak maafkan..kenapa nak minta maaf....”ermm itulah gadisku yang tidak pernah menunjukkan kemarahanmu teerhadapku namun segalanya kau pendam didalam hati...walau hatimu terluka dan bisa menyalahkan aku untuk semua yang berlaku namun kau memilih untuk membiarkan aku.....aku betul2 tidak memahami dirimu.....aku bertanya pada diriku sendiri kenapa lelaki lain yang pernah mendampingimu pergi meninggalkan dirimu.....aku tidak pernah ingat semua itu sehingga akhirnya aku menjadi seperti lelaki-lelaki itu,meninggalkan dirimu dan kemudian datang mencarimu kembali....saat itu aku tersedar bahwa walau tidak mempunyai paras yang cantik namun dirimu punya kelebihan lain..yang tidak boleh dinilai dari segi fizikal ..hatimu jua lembut....walau berulang kali aku sakiti kau sentiasa memaafkan aku.....kau juga memahami.....kau jua manja sehingga ku mengambil kesempatan terhadap sifatmu itu..namun aku menuduhmu sebagai perempuan yang tidak pandai menjaga diri....

 “ sue sihat?” tanyaku...aku malu sendiri..selama ini tidak pernah aku bertanya mengenai kesihatanmu...

“ sue sihat..abang sihat? Soalnya pula padaku...aku mengangguk seraya tersenyum...ku lihat wajahnya yang muram itu

“ abang rindukan sue? Ujarku mengungkapkan yang terbuku di hati....

“ye ke....abang takde kelas ke ni?” ermmm soalnya lagi..aku yakin sue benar-benar terluka...dia tidak pernah tidak membalas kata-kata rinduku

“ ade tapi pagi tadi jerk..sue...” panggilku...aku hanya melihat dia yang hanya menunduk...tidak tersenyum seperti selalu..sudah hilang seri wajahnya yang memaparkan wajah ceria...yea aku yakin kerana aku sue tidak lagi seperti dulu...setelah dia tahu aku hanya mempermainkannya.

“ abang minta maaf....” ujarku lagi...aku mencapai jemarinya...lalu mengengamnya...sue hanya membiarkan tidak seperti selalu dia akan membalas genggamanku...

“ abang tak keluar dengan makwe abang ke? Soalnya tiba-tiba....wajahnya tenang...tidak mengambarkan apa-apa reaksi..

“tak?” balasku..dia hanya mengangguk lalu mengalihkan pandangan matanya sekali lagi....dia tidak pernah seperti ini....aku yakin sue benar-benar terluka....dia tidak lagi tersenyum dan dapat menyembunyikan perasaan hatinya....

“ sue abang rindukan sue....please say something..jangan macam ni...abang tau abang yang bersalah...” aku mengelus rambutnya perlahan...rambutnya yang ditiup angin itu aku alihkan dari menutupi wajahnya...

 “ sue minta maaf..sue tak cantik nak buat abang sayang....sua tak  cantik nak buat abang rindu....” ujarnya perlahan..ku lihat setitik airmatanya gugur.....terhiris hatiku mendengarkan kata-katanya..ye sue tak cantik tapi sue ada hati yang baik....abang  nampak semua tuh...namun kata-kata itu hanya bergema di dalam hati...

“ sue tak minta apa-apa dari abang....sue cuma  mahu abang bahagia....sua tak kisah abang pilih dia...dia lebih segala-galanya dari sue....sue sedar diri....”dia menunduk..airmata mengalir laju dipipinya....

“ sua..aa..abang...” tidak tahu apa lagi yang boleh kukatakan saat itu..tidak sangup aku melihat wajahnya kala itu..kejamnya aku melukai hatinya...tidak habis-habis kelukaan aku berikan pada dia..

“sue dah biasa kecewa....sue tak marahkan abang kerana abang lupakan janji-janji abang pada sue sewaktu kali pertama kita  bertemu sebab sue tahu abang takkan mengotakannya namun sue tetap bersama abang..kerana sue sayangkan abang..dan sue percaya abang sayangkan sue walaupun  sue tahu.... tak mungkin abang akan pilih sue menjadi suri hati abang, jadi sue berjanji pada diri sue sendiri..sue akan sentiasa bersama abang sehingga abang yang buang sue jauh-jauh suatu hari nanti dan masanya dah tiba iaitu sekarang....hati sue hancur lihat abang bersama dia...dan sue tak dapat tipu diri sue yang sue benar-benar kecewa tapi seperti sue cakap sue sedar diri sue..sue tak salahkan abang.itu pilihan abang....biarlah sue yang pergi dari hidup abang...”ujarnya perlahan menahan esak tangis..selama bersamanya inilah kali pertama dia menangis dihadapanku dan aku yakin itu semua kerana kesedihan yang tidak tertanggung lagi..aku ingin memeluknya melindungi dirinya dari kesedihan ini...

“ jangan peluk sue lagi...” ujarnya..aku hampir menitiskan airmata lelaki ku .... .aku merenungnya tepat....mengharapkannya mengerti perasaanku kala ini.....aku tidak mahu kehilangannnya..dia terlalu sempurna sebagai seorang suri dalam hatiku...aku yang buta selama ini menilai kecantikan wanita dari sudut luaran sehingga aku tidak nampak hatinya yang benar-benar ingin bersamaku selama ini...

 “ sue sayangkan abang...terima kasih beri sue kasih dan sayang abang...sue dah jalankan tangungjawab sue mencintai abang dan kini tangungjawab sue dah berakhir, abang ada orang lain yang lebih layak untuk mengantikan tempat sue, sue redha....berikanlah peluang untuk sue mulakan hidup baru...berikanlah ruang untuk sue belajar mencintai lelaki lain seperti mana sue pernah menyayangi abang..”ujarnya.. hatinya keras...aku terkelu....

“ sue aaabaang.....”tidak mampu aku berkata apa-apa lagi...sue menuturkan sebuah hakikat yang perlu aku terima..aku memang ade orang lain yang lebih baik dari dirinya tapi mengapa aku masih mahu sue bersamaku...arghhh semuanya kerana nafsu..kejamnya aku terlalu mementingkan diri sendiri...

“tidak..tidak..aku  tidak mahu sue pergi....”

“tidak ada tapinya lagi untuk bahasa tidak abng.....jangan diarayu lagi peluang yang tidak ada..abangg telah lama mempersiakan hati sue..abang ambil mudah kasih sayang ssue..abang biarkan sue  merasakan kehilangan abang hari demi hari..cukuplah kalu abang tahu sue tidak pernah membenci abang atas semua perbuatan abang....rajuk ini panjang takkn terdaya lagi abang memujuknya sampai tapi bila-bilapun kasih syang sue tetap ade untuk abng...Maafkan sue abang....sue dah belajar untuk melupai abang... hidup tanpa abang...dan sue  sedar hati abang bukan untuk sue......abang tidak pernah ada untuk sue....dulu sue fikir abang sibuk dengan kehidupan abang belajar tapi rupanya abang ada perempuan lain..hati sue menjerit kesakitan abang...hanya tuhan sahaja yang tahu....dan sue lalui segalanya sendirian......cinta sue ada harga abang...walau murah tapi sue tak pernah menyusahkan abang.......sue dah memberikan seluruh cinta sue untuk abang dan cinta sue memang untuk abang... Cuma sue perlu mencari semangat sue semula.....sue doakan abang bahagia jugak..diri sue jangan abang risaukan....insyaAllah semoga sue akan dapat bertemu abang semula apabila kesakitan  di hati sue sudah hilang.,,,sue doakan kejayaan dan kegembiraan hidup abang dari jauh..”

Ujarnya lalu mencapai tanganku...dia mengucup lembut tanganku seraya itu terasa setitik airmatanya gugur di tanganku   “ walau sue sudah tiada dalam hidup abang,sue harap abang takkan melupai pertemuan pertama kita.....ia terlalu indah untuk sue....”lalu dia berlalu pergi meninggalkan aku..itulah kali terakhir aku melihatmu...kau benar-benar meninggalkan aku....maafkanlah segala kesilapanku terhadapku.......... Kini barulah aku sedar..selama ini tiada satupun perangaimu yang pernah aku rungutkan..kau terbaik untukku namun sayang aku tidak menghargai semua itu...segala yang kau lakukan tidak pernah kurang..aku yang banyak kekurangan sehingga ku yang tidak layak untuk bersamamu....lelaki-lelaki sebelum ini datang mencarimu semula kerane mereka sepertiku telah sedar yang dirimu bukan pasir yang bertimbun tapi adalah mutiara di dasar lautan..1 antara berjuta dan bertuah sesiapa yang memilikimu.....Sayang..aku terlambat..........


diari seorang wanita

 “Saya sayangkan awak..sayangkan awak lebih dari semua perkara yang ada pada saya..saya tak mahu memilih untuk tidak meyayangi awak.....kerana saya tak tahu bagaimana mahu meneruskan hidup kalau tidak bersama awak..

Saya sayangkana awak..saya sayangkan awak dengan sepenuh perasaan saya..dengan semua kalbu yang diberikan tuhan kepada saya...
Sungguh!! Saya tidak pernah menipu bila saya katakan yang saya sayangkan awak sepenuh jiwa...” 

“Saya rindukan awak”...sebaris kata itu telah membuatkan empangan airmata aku pecah lagi..hakikatnya sejak semalam aku telah berjanji untuk tidak menangis hari ini.....telah aku hamburkan semua tangisan yang bersisa sejak semalam..aku tidak mahu menangis didepannnya,,bukan kerana ego.tapi tangisan ini hanya akan mencairkan hati sendiri yang sedari dulu cukup rapuh bila berdepan dengannya,,tangisan aku nanti boleh sahaja membuatkan aku menarik balik keputusan yang telah dibuat sekejap tadi..sungguh aku tewas..mutiara jernih itu gugur jua “Ya Allah aku mohon ketabahan saat ini” hnya itu sahaja yang dapat aku bisikkan pada hati....

 Aku tunggu lagi bicara dia..aku tunggu lagi apa pula yang mahu dia suarakan kali ini..aku tahu yang dia tidak akan memujuk jauh sekali untuk meminta aku menarik balik keputusan yang telah aku lakukan..bukan kerana dia tidak boleh berbuat apa-apa terhadap keptusan yang telah aku lakukan..tapi  memang itu yang dia mahukan..dia senyap lagi..sesunguhhnya bila dia tidak bersuara dia telah mengambil seluruh jiwaku.....dia telah membunuh jiwa aku yang tadinya cukup kebal untuk menangangi situasi begini dengan diamnya..aku lebih rela mendengar dia menghamburkan kata-kata kebenaran

Aku pandang lagi raut wajah yang ada di hadapanku.....aku usapi setiap inci wajahnya dengan pandangan kasih dan sayang yang sangat mendalam....kalaulah dia tahu yang hati aku luka berdarah saat ini..dan kalaulah dia tahu aku menderita.....kalaulah dia boleh mengerti..arghhh hati ini kosong tiba-tiba..airmata yang mengalir tadi dirasakan sudah tersejat dengan dinginnya angin malam.....betapa tidak tabahnya aku melalui saat begini,,aku renung lagi wajah itu...wajah yang telah menghiasi  hidupku dulu....dan kenangan pertemuan pertama terimbas kembali.....2 ogos 2008...putrajaya menjadi saksi pertemuan kita......akhirnya apa yang aku tahu kami meninggalkan putrajaya dengan seribu kenangan pada sebuah kisah yang tidak ingin diakhiri....aku menjadi rapat dengan dia semenjak itu....itu sahaja....

....itu saja detik di mana perasaan dua jiwa bercambah menjadi rasa yang sangat asyik untuk aku dan dia..tanpa syarat aku terima sahaja huluran pertautan  dua jiwa itu....semua kisah sepanjang mengenali dia mengembirakan..tiada apa yang dapat membuatkan aku mengemis sendu kecuali bila ada ketikanya tiba waktu-waktu aku terlalu rindukan dia.....
Terlalu banyak kisah suka dan duka yang aku kongsikan  bersama dengan dia..telah aku katakan tadi dia adalah cinta terindah yang penah aku miliki..aku memupuk rasa sayang dan rindu ini tanpa pernah memikirkan yang saat-saat seperti sekrang ini akan tiba jua...dalam kekalutan aku menyusun setiap memori yang tidak dapat aku padam....

“ kenapa awak taknak berkawan dengan saya?

Hakikatnya ini yang ingin aku katakan....

 “sebab awak sudah tidak peduli dengan saya....dari awal lagi awak jadikan alasan sibuk belajar untuk menjauhi saya tapi sebenarnya awak sudah ada wanita lain.....awak takut menghubungi saya..bimbang saya menaruh harapan pada awak....awak sudah tidak pedulikan saya dalam hidup awak lagi..awak tidak punya masa untuk mendengar suara saya.......sebaliknya saya ini tidak lebih dari barang yang boleh awak ambil bila perlu dan buang bila tidak hendak..hati saya sebenarnya sudah terluka..dan kelukaan kali ini tak mungkin dapat awak ubati....saya sudah lemas dengan kasih sayang yang hanya saya sahaja rasa....sebaliknya awak mencintai wanita lain..meyayayangi wanita lain..siapa saya didalam hati awak..jika saya kakak awak..kenapa awak tidak menghormati saya..kalu saya..kakak awak kenapa awak sanggup buat perkara yang bukan-bukan dengan saya...kenapa ??....dunia awak sekrang hanya ada dia dan awak.... dan tidak ada lagi saya dan awak....awak dah lama sisihkan saya dari hidup awak..awak sudah tidak seperti awak yang sya kenal dulu..awak sudah tidak tidak lagi awak...yang sayangkan saya....awak kini adalah awak yang tidak mahu terikat dengan perhubungan yang awak juga mencipta dulu..kenapa tidak dari awal awak jadikan hubungan kita adik dan kakak agar saya mengerti......kini saya hanyalah sisa-sisa kenangan.....

 “kenapa nak smpai putus silaturahim?”ujar awak lagi..aku terkedu....

Sekali lagi aku memohon tabah dari Dia..bicara lelaki ini cukup berbisa..bicaranya boleh sahaja menyebabkan aku mati sebelum mati...bicaranya entah ingin mengemis peluang untuk keberapa kali...dia juga maklum yang dia tidaklah meyayangi aku sebagaimana aku boleh menyanginya..betapalah kasih sayang aku untuk makhlukNya yang seorang ini tidak bersyarat..tidaklah aku meminta berlebih-lebih dari dia...dan bila aku mahu disayangi dan menyayangi adakah aku terlalu mendesak namanya.lalu ini sahaja yang dapat aku katakan...

“ saya ingin bersendirian..”

Hati ku menjerit jangan..tapi lidah kelu.....kenapa jadi begini..sampai bila hati ini mahu disakiti sedangkan dalam cinta itu sepatutnya aku temui bahagia..bukan selalu mengemis sendu bukan sentiasa berasa terluka dengan siakpnya yang tidak pernah pedulikan aku..sedari tadi semua yang ingin aku katakan terperangkap dalam hati.....tapi tidak kali ini...

“cukuplah masa-masa yang lalu yang tak pernah awak hargai....tidak untuk sekali ini”

“tak salahkankita berhubungan sebagai kawan.”

“tidak”

Aku tidaklah bertegas bila berkata tidak,,sebaliknya tidak tadi... lebih kepada satu kata yang tidak dapat melengkapi soalan yang diminta jawapannya dari aku......tiada jawapan yang baik kerana bila aku membiarkan permintaanya tanpa sebarang jawapan aku sebenarnya bakal membiarkan hati terus menunggu dia yang tidak mencintaiku..
Lalu  kukucup tangannya lalu aku berlalu pergi....moga dia mengerti...itu yang terakhir..........

Kini hidupku tanpa dia lagi..... sejauh mana  hati  ini luka berdarah.. aku belum mahu bercerita dan kalaupun aku menceritakannnya kepada kawan,belum tentu mereka dapat melihat hati yang terhiris ini,belum tentu dia tahu mentafsir keputusan yang aku buat..........

aku  marah...marah pada diri sendiri dan keadaan yang yang tidak pernah berubah..marah pada masa dan kesempatan yang sudah tiada..kerana terlalu mahu membaca dan melihat hati orang membuatkan aku tidak yakin dengan kehidupan yang akan aku lalui....

aku mengunci diri di dalam bilik ....dan aku mahu selamanya begitu....terus mengunci diri sehingga jiwa yang luka parah ini benar-benar pulih....kerana aku tidak berdaya lagi untuk meneruskan hari esok dan lusa dengan semangat yang separuhnya sudah tiada....deritanya rasa....tapi aku tidaklah mahu berpatah balik dengan keputusan yang telah  dibuatt sekian lama..aku pandang kosong ruang ruang luas di hadapanku...wajah dan senyumannya ada dimana-mana sahaja...aku tahu yang aku kian parah..aku tahu yang aku sebenarnya tidak berdaya.tapi aku kuatkan semangat..kali ini tidak untuk orang lain..melainkan untuk aku juga..

Aku mencapai telefon bimbitku,.. aku telah menukar no telefon ini...nak guna nombor lama pun aku dah tak mampu......” aku berbisik dalam hati

Nombor dulu banyak kenangan kerana itulah aku tidak mahu menggunakannya lagi...parah sudah aku kali ini.....ade mesej yang sejak bila aku tidak buka...aku tidak peduli lagi dengan semua itu..aku hanya inginkan ketenangan.....

Aku solat hajat bermohon ketenangan dari Dia...aku tahu minggu yang perit sudah berlalu....aku tahu yang aku dapat tidur lena  untuk tempoh yang lama kerana keputusan yang telah aku buat...lama aku mengadu nasib kepada Dia.aku pohon semua yang baik untuk kehidupan yang akan datang

“Ya Allah Ya Tuhanku
Berilah aku ketenangan
Kurniakanlah aku kesabaran
Lindungilah aku dari sebarang kemungkaran
Aku mohon kehadratmu Ya Ilahi seandaianya
Benar tiada jodoh aku dengan dia..jauhkahlah dia dari hatiku- amin”

Aku berhentikan doaku setakat itu sahaja.....kerana yang selebihnya aku hnya menangis..kalaulah aku tahu begini sakitnya perpisahan....sudah lama aku menyediakan pilihan lain selain dia..sesungguhnya hati sakit dengan apa yang terjadi......badan jadi tidak berdaya untuk menanggungnya lagi dan airmta terus mengalir..

Berhentilah berbicara dan menghantar mesej kepadaku kerana aku sudah tidak sudi lagi mendengar setiap kali kau berlagu....bukan sekarang waktunya..dan kalaulah dari dulu lagi perkara sebegini kau lakukan tidaklah hati aku tegar begitu...tidaklah aku mengambil keptusan senekad itu..berhentilah mempermainkan sekeping hati yang luka parah ini jangan  kau simbah lagi garam pada luka yang tidak kelihatan lagi..

Aku membiarkan semua mesejnya sepi..tidak upaya untuk aku membalas walau satupun darinya.....tidak dapat aku jangkakan dengan akal yang tidak mampu berfikir banyak saat ini.....aku lesu dan sudah tidak berdaya..berhentilah airmata..aku sudah letih menangisi semuanya..

Sehingga kini aku sudah tidak mendengar apa-apa lagi ceritanya..sudah tiada lagi perbalahan 2 hati...bila aku rindu.....aku sedar rupa-rupanya ade waktu dulu bersama dia yang melahirkan rasa bahagia yang bersisa..

dan untuk dia-“ belajarlah untuk hidup  TANPA saya”

cinta

kenapa kita menutup mata ketika kita tidur?,ketika kita menangis?,ketika kita membayangkan sesuatu?.Itu kerana hal terindah di dunia ini TIDAK TERLIHAT…Ketika kita menemui seseorang yang keunikannya SEIRING dengan kita, kita bergabung dengannya dan jatuh ke dalam suatu keanehan yang dinamakan CINTA.Ada hal-hal yang tidak ingin kita lepaskan.Orang-orang yang tidak ingin kita tinggalkan… Tapi ingatlah…melepaskan BUKAN akhir sebuah dunia, melainkan awal suatu kehidupan yang baru. Kebahagiaan ada untuk mereka yang menangis, mereka yang disakiti, mereka yang telah mencari…dan mereka yang telah mencuba. Kerana MEREKALAH yang bisa menghargai betapa pentingnya orang yang telah menyentuh kehidupan mereka…

MENCINTAI… BUKANlah bagaimana kamu melupakan, melainkan bagaimana kamu MEMAAFKAN. BUKANlah bagaimana kamu mendengarkan, melainkan bagaimana kamu MENGERTI. BUKANlah apa yang kamu lihat, melainkan apa yang kamu RASAKAN. BUKANlah bagaimana kamu melepaskan, melainkan bagaimana kamu BERTAHAN. Lebih bahaya mencucurkan air mata dalam hati, dibandingkan menangis tersedu-sedu. Air mata yang keluar dapat dihapus, sementara air mata yang tersembunyi menggoreskan luka yang tidak akan pernah hilang. Dalam urusan cinta, kita SANGAT JARANG menang.. Tapi ketika CINTA itu TULUS, meskipun kalah, kamu TETAP MENANG hanya kerana kamu berbahagia dapat mencintai seseorang…LEBIH dari kamu mencintai dirimu sendiri.

Ingin aku putar kitaran waktu, merebahkan segunung cinta ke ribanya, ke pelukannya, ke senyumannya…ke lirikan matanya… kepada yang tercinta, tapi langkah ingin bertapak, jiwa terasa bagai rabak…bagai longlai…pilu… Ingin merungkai hatinya, ingin tahu…apa lagi yang perlu dilaku… tapi ternyata…pintanya di dalam kabus malam… yang sudah itu… sudah…aku masih ingin, inginkan cinta terus kekal, inginkan gelak ketawanya yang mencairkan hati ini… inginkannya, inginkan cinta nya terus padu… namun aku dipinggiri…usah apa yang mahu digubah lagi…ianya terlalu sukar…sukar…

Walau ia amat perit, amat memilukan.., biarlah dia berlalu pergi… walau kita terkecewa…ada lebih baik kita juga mula berlalu, pergi mencari kehidupan baru, dunia baru, bersama kawan baru, orang baru, cinta yang baru…akan tiba saatnya dimana kamu harus berhenti mencintai seseorang BUKAN karena orang itu berhenti mencintai kita, MELAINKAN karena kita menyadari bahwa orang itu akan lebih berbahagia apabila kita melepaskannya 

0 comments:

Ini Iklan.Silakn Tgk.

Tinggalkan Link Anda Disini