rss


Mat Rock. Itulah gelarannya dari sekolah sampailah masuk ke alam pekerjaan. Sesuai dengan penampilannya. Dia belek album, terus tersenyum sebaik melihat foto-foto dalam album. Album yang banyak memberi kenangan suka duka seorang pelajar. Satu persatu foto di dalam album itu ditatap. Sesekali dia tergelak sendiri melihat foto yang diambil secara candid. Tanpa posing yang diada-adakan, tiada kontrol macho, tiada touch up rambut. Semuanya semula jadi.

Apa yang jelas, penampilannya dari dulu hingga kini seiring gelaran namanya, Mat Rock. Seluar jeans lusuh yang dipakai tidak sah kalau tidak koyak sana sini. Lengan baju pula disingsing sampai pangkal ketiak. Rambut ala-ala punk. Tercacak sana-sini. Cuma warna saja masih sama. Tidak berani mengubah warna itu ke warna merah atau yang sewaktu dengannya. Nanti tidak sah untuk buat perkara wajib.

Mat Rock tatap lagi. Kali ini foto yang diabadikan semasa belajar di universiti. Masih seakan sama seperti dulu, yang berubah hanyalah rambut sudah seperti gaya seorang askar. Sentiasa pendek dan kemas walaupun pakaian masih seperti dulu. Gara-gara minat penyanyi Mawi, rambut pun diubah sebiji macam stail Mawi. Dia senyum lagi. Betapa pengaruh sekeliling memainkan peranan besar dalam hidupnya. Tidak tahulah kehidupan orang lain. Apa yang nyata, dia menjadi begitu kerana pengaruh kawan, pengaruh media dan paling nyata, diri sendiri yang mudah terikut-ikut trend semasa. Ikut peredaran zaman kononnya.

Pernah satu hari, dia tidak dibenarkan masuk ke kelas kerana seluar jeans yang dipakai koyak rabak. Bukan kerana jatuh motosikal Suzuki miliknya, bukan kerana dia diserang mafia di jalanan. Tidak! Koyak rabak itu sendiri direka kononnya ada vogue! Akhirnya dia duduk di tepi pintu kelas demi sebuah ilmu yang diajar pensyarah. Terdengar kata-kata sindiran.

Rock macam kau pun ada hati nak belajar ke bro?”

Ah! Aku bukan kacau korang pun! Ada aku kisah! Getus hatinya tatkala mendengar sindiran dari rakan sekelas yang ketawa terbahak-bahak. Dia pandang pula pada pelajar perempuan yang tersengih-sengih turut menyindir.

Ah! Cantik sangat lah tu! Korang lagi berdosa! Dedah sana! Dedah sini! Berkepit dengan jantan ke sana ke mari! Mat Rock menjeling sekilas. Walaupun dia begitu, dia tidak pernah mengusik atau cuba mengurat pelajar perempuan. Tidak kira sekelas atau sekampus. Perempuan tidak pernah ada dalam kamus hidupnya. Dia dituduh kolot kerana tidak tahu bersosial dengan perempuan.

Begitulah setiap hari ke kelas. Sehinggalah dia berjaya menamatkan pelajaran dalam bidang kejuruteraan. Namun kuasa tuhan siapa yang tahu. Sedikit demi sedikit Mat Rock mula berubah. Bukan kerana teguran pensyarah atau sindiran teman sekuliah atau bebelan ibu di rumah. Semua itu terjadi kerana dia merasakan sudah tiba masanya untuk dirinya bernikah!

Kadang-kadang terasa hati dicuit geli hati memikirkan perubahan diri kerana ada rasa untuk menikah. Seru untuk menikah sudah sampai. Tidak boleh ditunda-tunda! Kuasa tuhan menghadirkan rasa itu dalam hatinya. Selama ini perkara itu terlalu jauh dari kotak fikirannya. Perempuan pun tidak pernah didekati apatah lagi ingin menikah!

Dia jeling jam di atas meja. Sudah menghampiri dua belas tengah hari. Hari itu dia sudah berjanji berjumpa dengan Ikram a.k.a King di kedai mamak tidak jauh dari rumahnya. Topi keledar bentuk tengkorak dicapai dari atas meja dan jaket hitam disarung kemas ke tubuh. Kunci motosikal pula diambil dari tepi pintu yang disangkut di situ. Motosikalnya dipecut laju menuju ke jalan besar.

Dari jauh Mat Rock sudah nampak King sudah tercongok di meja di kaki lima restoran mamak. King masih seperti dulu. Lagak seorang rock sepertinya dengan rokok di tangannya yang masih menyala. Kaki disilangkan sambil membaca berita di dada akhbar.

Mat rock mula menghampiri King. Sekitar restoran itu masih lengang. Mungkin hari minggu begini, tidak ramai yang keluar makan di luar. Bagi yang berkeluarga pula sudah tentu menjamu selera bersama keluarga di rumah. Tidak seperti dirinya yang bujang. Kedai mamak menjadi tempat lepak sambil mengisi perut kosong.

“Dah lama sampai?” Mat Rock sengih. Topi keledar diletak atas meja.

King angguk. Dia mula pesan kopi ais. Mat Rock pula pesan mi goreng mamak dan milo ais.

“Apa hal kau nak jumpa aku ni?” King mula bersuara.

Mat Rock sengih. Dia sebenarnya merasa agak malu untuk bercerita tujuannya berjumpa King, kawan satu universiti dulu yang kini sudah pun beristeri.

“King..kau rasa aku ni betul tak?”

Mat Rock mula bertanya King, kawan yang sama-sama belajar dan sama-sama bekerja di syarikat yang sama. King yang berbadan sasa lagak ahli bina badan. Dengan badan besar dan sasa begitu, tidak hairanlah dia digelar King oleh teman-teman lain. Lagak dan gaya pun senada. Cuma King lebih banyak mulut darinya yang tidak suka bercakap benda-benda yang sia-sia. Banyak diam dari berbual.

“Kenapa kau tanya macam tu? Apa selama ini kau tak betul ke?” King mula ketawa.

“Hoi! Aku serius ni! Kau sendiri nampak perubahan aku kan? Dulu aku lain. Pakai seluar koyak, rambut punk, baju pulak kalau boleh nak koyak rabak macam seluar jugak!”

“Baguslah kau dah sedar! Tengok aku ni..dah enam bulan aku kahwin!” King kenyit mata pada Mat Rock.

“Tapi kau masih pakai seluar rock koyak ni hah!” Mat Rock pandang seluar jeans yang dipakai oleh King. Di hujung kaki seluar sudah tidak berjahit. Benang terjuntai-juntai macam seluar yang tidak siap.

King sengih. “Ada nampak koyak tu kat paha? Takkan? Masih tutup aurat untuk aku solat. Jiwa rock aku masih ada bro!”

“Maksud kau?” Mat Rock garu kepala tidak faham.

King melepaskan pandangan ke arah sekumpulan budak lelaki yang berborak di depan restoran mamak. Pandangannya beralih pula kepada Mat Rock. Sempat mengukir senyuman sebelum mula melontar hujah. Memang dia seorang pencinta rock. Memang dari dulu dia minat muzik rock. Heavy metal. Iron Maiden! Ketika itu apa yang dibuat dirasakan untuk melepaskan tekanan. Menyanyi sambil memetik gitar. Dunia dirasakan sudah menjadi dunia sendiri. Tidak hirau apa yang berlaku sekeliling. Tetapi segala lirik lagu rock ditukar kepada lirik mengingati pencipta. Biarlah orang sekeliling mengata. Sedangkan Cat Steven juga penyanyi rock dan masih menyanyi lagu ketuhanan selepas memeluk Islam. Malah Cat Steven a.k.a Yusof Islam kini lebih dikenali setelah mengucap dua kalimah syahadah.

“Aku masih begini. Pada aku tak salah kita nak berfesyen tapi biar berpada. Maaf aku cakap. Dulu masa kau rock habis, kau solat macam mana? Seluar kau koyak di paha. Aurat terdedah. Kau kena bawa kain pelekatkan?” King pandang Mat Rock yang masih tidak mengerti.

Mat Rock angguk. Memang dia sentiasa bawa kain pelekat dalam beg sandang. Setiap kali masuk masjid, semua mata merenung ke arahnya yang berseluar koyak rabak begitu sedangkan dia sudah bersedia dengan kain pelekat di dalam beg untuk menunaikan solat.

“Jadi, kau telah menyusahkan diri sendiri. Allah dan Rasul mengajar kita untuk tidak bersusah dalam beramal. Kita nak rock boleh tapi biarlah segala rock tu tidak mengarah kepada jalan maksiat. Tidak menghala ke arah kepayahan atau alasan untuk tidak menunaikan suruhanNYA.” King jeling Mat Rock yang mula kelihatan berfikir.

Mat Rock pandang King yang petah melontar kata-kata. Memang dia akui dari dulu King seorang yang sukakan trend rock. Rock yang tidak hanyut ke dunia gila-gila. Dan sikap King jugalah telah mengheretnya untuk turut sama menjiwai trend begitu.

“Tapi satu aku respect pasal kau ni. Kau tak pernah tinggal solat dan rambut kau pulak sentiasa hitam. Tidak warna pelangi macam mat rock lain. Hahaha!!!” King ketawa lagi.

Mat Rock turut ketawa. Memang benar dia masih waras lagi dalam bab rambut.

“Err..macam mana pulak kau boleh ada hati nak kahwin? Bila masa kau bercinta?” Mat Rock mula berminat soal hati.

“Hahaha!!!” King semakin galak ketawa. Dia jeling Mat Rock di sebelah yang memandangnya tidak berkelip. Memang dia tahu Mat Rock tidak pernah ada perempuan. Tidak pernah hiraukan pasal perempuan. Adik-beradik pun semuanya lelaki!

“Kenapa kau ketawa? Kelakar sangat ke soalan aku?” Mat Rock mula sengih. Ada perasaan malu menerjah hatinya. Muka pula sudah kemerahan.

“Kau dah mula suka perempuan ke apa? Tiba-tiba tanya soalan emas macam tu? Mat Rock macam kau ni sukar untuk aku percaya kata-kata yang kau lontarkan tadi!” King masih gelak besar seolah soalan Mat Rock tidak relevan langsung.

“Aku serius ni! Entahlah sejak akhir-akhir ni, hati aku bagai ditarik-tarik untuk menikah! Aku bingung! Perempuan pun aku tak pernah berkawan! Macam mana nak cari bini?” Mat Rock garu kepala lagi.

“Baguslah kalau kau dah sampai seru macam tu! Nak kahwin tak semestinya kena bercinta bro! Pada aku cinta lepas kahwin tu lagi sweet! “ King sengih. Seketika kemudian dia mula melepaskan sebuah keluhan berat.

Mat Rock mendengar penuh minat. Keluhan King tadi seperti ada sesuatu yang dirahsiakan selama ini. Wajah King mula berubah rona. Mungkin ada sesuatu yang mengganggu fikiran. Terganggu dengan soalan yang dilontar sebentar tadi.

“Kau macam pernah bercinta je…” Mat Rock cuba mengorek rahsia.

King sedut lagi rokok yang sudah tinggal separuh. Berkepul-kepul asap keluar. Akhirnya sebuah keluhan panjang dilepaskan juga. Dia pandang ke arah Mat Rock yang masih merenungnya begitu. Milo ais sudah separuh diminum.

“Sebut pasal bercinta ni..sebenarnya aku dah serik. Untuk pengetahuan kau, masa aku bertunang dulu, aku tak tengok langsung wajah tunang aku. Biarlah begitu.” King mula bercerita.

“Jadi..pilihan keluarga la ni!” Mat Rock menarik kerusi semakin dekat dengan King.

“Tak jugak..”

“Maksud kau?”

“Dia pilihan bekas guru agama aku dulu masa sekolah menengah. Kebetulan masa aku balik kampung, ustaz tu datang ke rumah aku. Kami berbual panjang. Dia insan yang paling gembira melihat aku berubah. Maklumlah masa sekolah dulu, aku yang paling nakal! Saat dia tanya tentang jodoh, aku hanya senyum. Aku cerita segala-galanya kepada ustaz tu. Dia turut bersimpati. Sejak itu, kami saling berhubung sehinggalah satu hari dia kenalkan aku dengan seorang gadis. Gadis itu anak kenalannya masa mengajar dulu. Memang dia suruh aku berkawan dan melihat wajah gadis tu tapi aku menolak. Tak lama selepas tu, mak aku pergi meminang gadis itu.” Panjang lebar King memutarkan kembali kisah hidupnya bertemu jodoh.

“Ohh..macam tu rupanya. Err…boleh aku tahu kenapa kau tak nak tengok wajah tunang kau tu sebelum kau ambil dia sebagai isteri? Mana tahu dia tak cantik ke? Ada cacat ke apa ke?” Mat Rock semakin berminat.

King sedut lagi rokok sampai habis. Puntung rokok dipenyet dalam bekas habuk rokok atas meja. Sekali lagi dia melepaskan sebuah keluhan berat. Matanya tepat memandang Mat Rock yang masih memandangnya dari tadi.

“Dulu aku pernah bercinta. Masa tu aku di tingkatan lima. Kami bercinta sampai ke zaman universiti. Universiti kami berlainan. Dia memang cantik. Sangat cantik. Aku pernah ajak dia berkahwin tetapi dia menolak bila melihat aku berubah. Maksud aku…berubah menjadi seorang yang baik dan mula taat pada agama walaupun aku sebenarnya masih menimba ilmu. Dulu masa kami masih bercinta, dia senang dengan gaya aku yang rock tak ingat. Malah dia juga turut berpakaian macam tu. Waktu tu aku tidak kisah. Masih jahil. Tapi sampai bila nak jadi macam tu? Aku mula berubah perlahan-lahan. Aku masuk usrah. Rajin ke masjid. Seluar koyak di paha aku buang semuanya. Tinggal seluar macam yang aku pakai sekarang ni. Dan sejak itu juga, dia mula menjauhkan diri dari aku. Dia belum bersedia untuk berubah seperti aku. Tidak bebas katanya. Aku akur dengan pilihan dia. Itu hak dia. Aku bukan suami dia untuk marah dan memaksa dia berubah. Jadi kami putus. “ King ambil lagi sebatang rokok dari dalam poket seluar jeans lusuh.

“Isteri kau macam mana?” Mat Rock masih tidak puas hati.

“Aku tak nak tengok rupa isteri aku sebelum berkahwin dulu tu ada sebabnya. Kalau aku tengok, aku mungkin teringat bekas kekasih aku dulu. Dan mungkin aku akan mula membandingkan dia dengan bekas kekasih aku. Aku tak mahu. Aku tahu dalam Islam kita diharuskan untuk melihat wajah bakal isteri kita tapi dalam kes aku, aku memilih untuk tidak melihat. Biarlah aku tengok wajahnya selepas dia sah menjadi isteri aku.” King bertutur penuh makna.

Mat Rock mula faham. Dia angguk-angguk. Tidak sangka King mengalami kisah cinta yang penuh tragedi. Terkesima mendengar pengakuan berani King. Dari rupa paras King, memang patutlah bekas kekasihnya seorang yang cantik. King juga memiliki rupa kacak.

“Habis sekarang ni dia dah jadi isteri kau, takkan tak terdetik di hati kau pasal bekas kekasih kau dulu? Maksud aku bandingkan mereka berdua, mana lebih cantik?” Mat Rock sengih.

King jeling Mat Rock yang sudah seperti wartawan lagaknya.

“Kau ni aku tengok lebih memilih kecantikan! Hahaha! Tak pa..itu pilihan masing-masing. Entahlah, aku sendiri tidak terfikir soal tu. Sejak kahwin ni, perasaan kasih dan cinta aku pada isteri seperti busut. Makin lama makin tinggi. Bukan perasaan aku masa bercinta dulu dengan bekas kekasih, aku rasa macam bukit yang ditarah. Makin lama makin landai. Kadang-kadang perkara biasa akan jadi luar biasa. Lama-lama kita hidup bersama isteri, semakin cantik aku pandangnya. Entahlah, Allah beri hati untuk kita menilai. Mana yang Allah ubah? Wajah ke atau hati?” King pandang Mat Rock, menunggu jawapan dari teman seuniversitinya dulu.

“Apa kaitannya dengan hati? Aku cerita pasal cantik la!” Mat Rock tidak menjawab soalan King tadi sebaliknya soalan dijawab dengan soalan.

“Macam nilah..hati memainkan peranan penting dalam kehidupan suami isteri. Kalau hati kita indah, kita akan nampak keindahan sebaliknya jika hati kita rosak, apa pun kita akan nampak keburukan. Mula merasa benci dan mudah bosan pada pasangan kita dan kita mula mencari lagi. Orang yang rosak hatinya akan lebih utamakan kecantikan dan mula memburu ke arah itu yang hanya sementara. Macam kau ni..setahu aku, kau tak pernah keluar dengan mana-mana perempuan. Bermakna kau tak ada girlfriend. Hati kau belum terusik dengan perasaan kasih dan cinta pada perempuan.“ King pandang Mat Rock sekilas. Habuk rokok dijentik ke arah luar. Dia pandang sekeliling. Ramai pelanggan mula keluar masuk ke restoran mamak itu.

Mat Rock menelan liur. Kata-kata King tadi cukup pedas baginya. Terkena batang hidung sendiri. Selama ini dia memang tiada teman wanita. Mana mungkin dia akan berkahwin tanpa kenal perempuan itu dulu.

“Kalau kau dah rasa nak bernikah, kau cakap je pada mak kau! Habis cerita!” King teguk pula kopi ais yang dipesan tadi.

Mat Rock mula menikmati mi goreng dan milo ais yang sudah siap terhidang atas meja. Mamak itu tersenyum melihat penampilan mereka berdua.

Mat Rock pandang mamat Bangla yang menunjukkan ibu jari thumbs up! Boleh tahan mamat ni! Dia mula sengih sambil jeling King yang juga turut sengih. Mereka menyambung perbualan sambil menikmati makanan yang telah dipesan. Sesekali ketawa mereka berderai mengingati kembali zaman rock dulu-dulu.

“Sekarang aku pasti..tentu kau dah tahu mana lebih cantik. Apa perasaan kau?” Mat Rock mula menguji King.

King hanya senyum. Senyuman yang tidak dibuat-buat. Dia pandang Mat Rock yang begitu teruja ingin tahu kisah cintanya.

“Isteri aku biasa-biasa saja cantiknya tapi tak apa..biar tak cantik asalkan baik dan berakhlak. Pada aku cantik itu relatif dan sangat subjektif. Kecantikan seorang wanita itu tidak sama pada tafsirannya. Pada orang yang beriman dan budiman, mereka akan menilai kecantikan wanita itu pada budi dan akhlak. Pada pemuja hedonisme dan materialisme pula, mereka hanya fokus dan menilai pada paras rupa dan daya tarikan seksual.” King berhenti seketika sambil menyedut dan menghembus asap rokok.

“Relatif pula, semua inginkan kecantikan tapi buat apa! Cantik macam mana sekalipun kalau dia asyik membebel dan marah-marah akan nampak hodohnya dan membosankan. Cukuplah seorang wanita yang wajahnya sederhana saja cantiknya, yang selalu memberi senyuman manis, sedia membantu dan memahami hati suami. Tapi kalau dapat seorang isteri yang cantik dan berakhlak, itu satu bonus sebenarnya. Anugerah Allah untuk kita!” King mula tersenyum.

Mat Rock turut senyum. Nyata King sudah banyak berubah. Kata-katanya sudah menjadi satu tazkirah. Keluar semua falsafah yang tak pernah didengar sebelum ini. Kagum!

“Jodoh tu di tangan tuhan. Urusan Allah. Sudah dicatat sejak azali lagi. Kita hanya perlu berusaha mencari. Pilihlah jodoh dengan dua cara. Menjadi orang yang baik, insya-Allah kita akan mendapat pasangan yang baik juga. Atau terimalah jodoh dari pilihan orang yang baik, insya-Allah kita akan mendapat pasangan hidup yang baik. Kerana pilihan orang yang baik selalunya yang baik-baik.” King senyum lebar.

Mat Rock terkebil-kebil mendengar bicara King yang sudah dirasakan berbelit-belit. Namun cukup terkesima dengan pandangan yang dilontarkan tadi. Cukup terkesan di hati. Baru kini dia tahu betapa hati dan perasaan pada perempuan bukan sekadar suka-suka untuk berseronok sebaliknya rasa itu adalah ujian dalam menilai diri sendiri.

Azan zuhur sayup kedengaran dari masjid berdekatan. Mat rock habiskan mi goreng di pinggan. Dia pandang King yang mula bangun dari situ. Sebelum beredar, King sempat berpesan.

“Ingat, apabila wanita yang telah kita nikahi dengan sah, dialah wanita yang diamanahkan oleh Allah untuk kita jaga dan bimbing menuju ke syurga. Dialah jodoh yang ditakdirkan untuk kita. Kita bukan hanya perlukan kecantikan seorang wanita tapi ilmunya, akhlaknya, pengorbanannya dan kesetiaannya. Dan dengan isterilah nasib kita dunia akhirat berkait rapat. Waktu itu, walau macam mana pun wajahnya, siapa pun dia, sudah menjadi soal kedua. Jadi, ingatlah sentiasa hal tu. Jadikan diri kita orang yang baik atau lebih baik dari itu.”

Mat Rock hanya memerhati King yang mula beredar ke masjid setelah membayar makanan dan minuman yang dipesan. Dia pun cepat-cepat mengekori King. Helmet dicapai dari atas meja sambil berlari ke arah King yang sudah ke depan.

***********

MALAM itu, Mat Rock termenung sendiri. Segala perbualannya dengan King siang tadi masih terngiang-ngiang di cuping telinga. Begitu menusuk hati dan perasaannya. Nyata King kini sudah banyak berubah. Berlainan sama sekali. Kuasa Allah memberi hidayah kepada siapa saja Dia kehendaki. Kini dia mula rasa lega. Rupanya perasaan ingin bernikah yang dirasai sejak akhir-akhir ini adalah jalan untuknya berubah ke arah yang lebih baik.

Segala kata-kata King dicatat dalam diari merahnya. Selesai menulis, dia segera ke bilik air untuk mengambil wuduk sebaik azan selesai berkumandang.

Seusai solat Isyak, Mat Rock mula menatap dan memahami segala catatan yang ditulis tadi. Dia senyum sendiri. Seru untuknya bernikah semakin bersinar. Kini dia pasti apa yang harus dilakukan sebelum bernikah. Lafaz aku terima nikahnya tidak semudah yang diucap. Lafaz itu penuh dengan tanggungjawab dan dugaan. Sejak itu dia tidak lagi memakai jeans lusuh yang koyak.

************

PAGI lagi Mat Rock sudah ke tempat kerja. Terkocoh-kocoh dia menunggang motosikal menuju ke jalan Damansara. Tiba di simpang, motosikalnya tidak dapat dikawal bila tiba-tiba seekor kucing melintas di hadapan. Dia terjatuh ke dalam longkang besar.

“Encik tak apa-apa?”

Mat Rock mengaduh kesakitan. Seluarnya sudah koyak. Darah pekat mengalir dari luka di lutut sebelah kanan. Terhincut-hincut dia berjalan dan mula keluar dari longkang yang agak dalam itu. Sebaik melangkah ke atas, dia mendongak ke arah seorang gadis berbaju kurung dan bertudung.

“Encik tak apa-apa? Eh! Darah! Encik dah luka teruk ni! Mari saya hantar ke hospital.”

Mat Rock terpana memandang gadis yang tersenyum manis kepadanya. Dia lihat pula kereta Honda Civic di sebelah motosikalnya yang sudah terbalik di bahu jalan. Rupanya tadi dia tercampak masuk ke dalam longkang semata-mata ingin mengelak seekor kucing yang tiba-tiba melintas jalan.

“Err..tak apalah. Sikit saja ni. Saya boleh pergi sendiri.” Mat Rock memegang lututnya yang masih berdarah.

“Tapi luka encik ni agak dalam. Marilah saya hantar. Motor tu biar saya suruh orang bengkel ambilkan.”

Mat Rock pandang gadis itu yang mula mengambil beg kerjanya yang turut tercampak ke bahu jalan. Kali ini dia hanya menurut gadis itu ke kereta. Sepanjang perjalanan, dia hanya mendengar celoteh gadis itu yang memandu ke arah hospital. Matanya tidak berkelip memandang wajah ayu milik gadis itu yang nyata lembut dan mulus. Tutur katanya pula sopan.

Tiba di hospital, baru Mat Rock tahu, gadis itu sebenarnya seorang doktor. Lututnya dirawat dengan segera. Matanya tidak lekang dari memandang doktor muda itu yang cukup cekap membalut luka lututnya. Dia beralih pula melihat tag nama pada poket baju putih gadis itu yang disarung sebaik saja masuk ke hospital. Anis Soleha.

“Dah siap. Kalau encik rasa tak boleh jalan, saya boleh bagi mc. Encik kerja kat mana?” Anis mula menulis sesuatu di atas rekod kad pesakit.

“Nama encik?” Anis pandang Mat rock yang masih merenungnya dari tadi.

“Encik?” sekali lagi Anis memanggil Mat Rock.

Mat rock tersedar dari lamunan. “Ha..er..nama?”

“Ya! Nama encik siapa?” Anis Soleha mengorak senyum.

“Mat Rock…” Mat Rock masih tergamam.

“Mat Rock??”

“Hah? Err…maaf…nama saya Iman Haikal” Mat rock tersipu malu.

**************

Mat Rock masih termenung. Kali ini fikirannya melayang mengingati pertemuan yang tidak diduga. Hatinya berdegup kencang. Aku jatuh cinta ke ni?

Diari merah dicapai dan dibaca lagi catatan yang ditulis di situ. Kini dia pasti Anis Soleha itulah jodohnya. Senyuman dan tutur kata gadis itu cukup membuatnya terkesima. Terpegun. Telefon bimbitnya mula berbunyi. Dia melihat satu nombor yang tidak dikenali tertayang di skrin. Siapa pulak ni?

“Hello! Ya saya!”

Mat Rock terdiam mendengar suara dari hujung talian. Telefon bimbit diletak sebaik habis perbualan. Dia mula tersenyum. Tidak sangka doktor muda itu menelefon semata-mata bertanya khabar tentangnya. Hatinya berbunga seketika. Ah! Memang aku sudah jatuh cinta!

Telefon bimbitnya berdering lagi. Kali ini panggilan dari ibunya di kampung.

“Wa’alaikumussalam! Ya mak! Hujung minggu ni? Iman nak kena ikut sekali ke? Okey!” Mat Rock letak telefon.

Wajahnya mula muram. Panggilan dari ibunya tadi cukup membuatnya serba salah di saat dia mula sukakan doktor muda itu. Hujung minggu nanti, keluarganya akan pergi merisik seorang gadis. Itu sebenarnya atas permintaannya sendiri menyuruh keluarga mencarikan jodoh untuknya.

************

MAT ROCK pandang sekeliling. Agak cantik perhiasan dalam rumah itu. Dia pandang pula ibunya yang sedang berbual dengan kedua orang tua gadis yang ingin dirisik. Perbualan mereka cukup mesra. Seolah sudah kenal lama.

Matanya tertancap pada sekeping gambar yang dibingkai cantik di atas meja hiasan di sudut kiri dinding di ruang tamu itu. Dia menelan liur berkali-kali. Matanya turut digenyeh. Terkebil-kebil dia memandang foto yang tersenyum manis itu. Sekali lagi dia tergamam bila melihat seorang gadis keluar dari arah dapur membawa sedulang air dan kuih menuju ke ruang tamu sambil tersenyum. Senyuman yang pernah dilihat.

“Doktor Anis…” ternganga Mat Rock sebaik melihat Anis Soleha.

Anis pula tergamam bila melihat pemuda yang pernah ditolongnya dulu sedang duduk di sebelah tetamunya yang lain.

“Nilah anak gadis saya. Dia kerja di KL juga.”

Ibu Anis mula perkenalkan anak gadisnya kepada Puan Zainon, ibu Mat Rock. Masing-masing memandang ke arah gadis itu yang mula tunduk.

“Silakan!” Anis Soleha mempelawa tetamu menjamu selera sebelum melangkah ke dapur semula.

“Macam mana Iman?”

Mat Rock menoleh kepada ibunya. Matanya memandang pula ke arah pak Long yang turut hadir sama di situ. Dia hanya mampu senyum. Tiada kata-kata yang mampu diluahkan saat ini.

“Alhamdulillah!”

Semua yang ada di situ masing-masing senyum. Senyuman Mat Rock semakin lebar. Memang benar rasa hatinya selama ini. Doktor muda itu jodohnya. Fikirannya mula melayang kepada tulisan yang dicatat pada diari merah bertajuk ‘ Sebelum Aku Bernikah’. Nyata perubahan diri membawa seribu rahmat buat dirinya.

 

3 comments:

  1. jodoh pertemuan di tangan Allah.. kita hanya mampu merancang tapi Allah jugalah yang menentukan. ingatlah peringatan Allah, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan begitu juga sebaliknya. so, kalau nak dapat jodoh yg baik kena baiki diri untuk turut jadi org yang baik,soleh/solehah. cerita yg sgt menarik! ^__^

  1. itu lah maha kuasa ALLAH,tk kan terkalih walau sedetik pun...jodoh pertemuan,ajal maut ade lah ketentuan yg maha Esa.tak payah dielak,dengan mudah ALLAH redhai cinta yg baru lahir dari ati mat rock wat anis...

  1. sweet nya... haha insyaallah.. allah tu maha adil kan.. jadi semua org pun akan ad peluang... bagus dia tak pernah tinggal solatnya.. :) gonna to say i like ths story..

Ini Iklan.Silakn Tgk.

Tinggalkan Link Anda Disini