rss

Aku membuntuti langkah Mama menuju ke rumah ibu bapa jiran kami. Rumah kayu lama itu masih teguh biarpun sudah berpuluh tahun usianya. Banyak nostalgia di rumah tu kata Kak Julia, jiran sebelah rumahku. Di situlah mereka dilahir dan dibesarkan. Di rumah itulah, mereka adik beradik mengadakan kenduri majlis perkahwinan secara besar-besaran.

Kak Julia menyambut ketibaan kami apabila Mama memberi salam. Atikah, anak sulung Kak Julia berlari mendapatkan kami. Terus kusambut si anak kecil ke dalam dukunganku.

"Nape acik datang lambat? Ibu masak sedap," tanyanya padaku.

"Acik tunggu Nenek lambat," jawabku pendek. Kami bersalaman dengan keluarga Kak Julia.

Ruang tamu rumah itu agak mudah dekorasinya. Hanya 2 set kerusi kayu jati di tengah-tengah ruang untuk para tetamu dan satu sudut ruang untuk pembacaan dengan almari yang dipenuhi buku-buku ilmiah dan agama.

"Jemputlah duduk. Waktu raya macam ni rumah ni selalu lengang macam ni. Lepas pagi raya, semua balik rumah mentua. Tinggal akak dengan adik akak je. Itu pun sebab Abang Man kamu tu tak ada orang tua. Silap-silap rumah ni pun berbungkus juga tak ada orang," jelas Kak Julia lalu menghidang air minuman yang barangkali sudah lama siap.

Tangisan anak kecil mencepatkan langkah Kak Julia menuju ke dalam bilik di hujung sudut menuju ke ruang tengah rumah itu. Aku menjeling Mama. Bila masa pula Kak Julia ada anak kecil?" bisikku di dalam hati. Anak adik dia agaknya, fikirku lagi. Kak Julia keluar sambil mendukung kanak-kanak perempuan berusia setahun lebih yang kelihatannya seperti baru bangun tidur.

"Anak saudara akak ni. Bapanya baru lepas kemalangan. Tak sihat lagi. Buat sementara ni akak jaga. Sebelum ni, mak mentua dia yang jaga tapi tiba-tiba dia pula nak jaga," jelas Kak Julia lalu duduk di sebelahku. Aku menghulur tangan untuk mengambil anak kecil itu dari pangkuan Kak Julia. Tanpa banyak ragam, si anak kecil sudah berada di ribaanku.

"Siapa nama dia, Kak Julia. Cute!" tegurku.

"Maisarah Afikah. Panggil Mai je." Aku mencium pipi mongel itu. Gelang tanganku yang berloceng dan dihiasi untaian berbentuk hati dimainnya.

"Mak dia mana?" tanya Mama.

"Mereka baru berpisah. Sebulan sebelum puasa. Dua minggu kemudian, bapanya kemalangan. Tak tahulah apa dah jadi sebenarnya. Ayah dia tak cerita pula. Lepas tu, langsung tak dengar berita. Dulu dia tinggal di KL. Lepas bercerai dia minta transfer sini. Budak ni tinggal dengan neneknya sebelah sana. Sebelum balik sini, akak pergi jemput kat rumah neneknya. Dia nak jaga sendiri anaknya ni," cerita Kak Julia. Timbul simpati di hatiku mendengar cerita Kak Julia.

Tidak berperasaankah si ibu apabila melihatkan si anak kecil yang comel ini pergi begitu saja? Aku yang bukan seorang ibu pun rasa meruntun melihatkan wajah comel itu sebenarnya kekurangan kasih sayang seorang ibu.

Mama dan Kak Julia bercerita lagi. Aku tidak ambil pusing. Aku seronok melayan Mai dengan keletahnya. Alangkah seronoknya kalau aku punya anak kecil sepertinya.

"Dah lama Makcik kat sini. Makcik minta diri dululah. Rumah kakak Makcik pun tengah ramai orang tadi. Kesian pula nanti dia seorang. Pakcik kamu kalau dah jumpa saudara-mara mana nak tolong kat dapur tu." Aku pulangkan Mai pada ribaan Kak Julia.

"Kak Long! Kak Long!" nama Kak Julia dilaung. Kak Julia bergegas ke bilik yang dimasuknya tadi.

"Mama nak pergi tengok sekejap," ujar Mama. Aku hanya menurut langkah Mama menuju ke bilik tersebut. Kelihatan seorang lelaki sedang duduk menundukkan kepalanya sambil meraup mukanya. Rambutnya berserabai.

Kelihatan jelas jambang terbiar tidak dipotong. Berkulit putih cerah. Badannya agak cengkung. Kaki kirinya bersimen sementara kaki kanannya berbalut di buku lali. Kemalangan yang dialaminya seperti agak teruk.

"Kamal nak apa-apa ke?" tanya Kak Julia. Dia mendongakkan kepalanya. Ada tangisan di wajahnya. Sedih berkeadaan begitu di pagi raya agaknya, tekaku.

"Kamal nak makan, kak. Kamal lapar," pintanya. Kak Julia meletakkan Mai di atas katil lalu memeluk adiknya erat. Ada tangisan di wajah Kak Julia.

Sebak aku dan Mama melihatkan mereka.

"Syukur alhamdulillah, Kamal. Tak sia-sia akak berdoa siang malam suapaya kamu nak makan dan minum." Patutlah badannya kurus. Barangkali kecewa yang ditanggungnya menjadikan hidupnya seperti mati biarpun masih bernafas.

"Akak siapkan makanan sekejap," pohon Kak Julia lalu memberi laluan kepada kami untuk menjenguk adiknya. Kama menekup wajahnya kembali. Aku tatap wajah itu walaupun agak berserabut dengan janggut dan jambang. Wajah itu seperti amat kukenali. Aku cuba memutarkan ingatan agar sebaris nama milik lelaki itu dapat kuingat.

Tanpa sedarku, mata kami bertentangan. Ternyata wajah itu terkejut melihatku. Mama sudah duduk di kerusi bersebelahan katil lelaki itu.

"Fatin!" namaku disebutnya. Kali ini aku terduduk di hujung birai katilnya. Suara itu sudah memberi jawapan pada soalanku.

"Abang Kamal?" tanyaku pula ingin memastikan apa yang kufikirkan adalah benar. Dia hanya mengangguk lemah lalu menundukkan kepalanya. Ada tangisan di wajahnya.

"Fatin kenal Kamal ke?" soal Mama. Aku hanya mengiakan sahaja. Dialah cinta pertama Fatin, Mama. Sayangnya kata-kata itu hanya terucap di hatiku.

"Suami Sarah, Mama," ucapku. Mama memandangku tajam. Aku tahu apa yang ada di fikiran Mama. Mama keluar dari bilik meninggalkan kami berdua.

"Kenapa boleh jadi macam ni? Apa dah jadi dengan Sarah? Setahu Fatin abang cukup bahagia dengan Sarah dulu. Sarah selalu mengagungkan abang. Bagi Sarah, abang segalanya. Fatin tak sangka jadi macam ni pula," kesalku.

Abang Kamal mengeluh perlahan. "Sedangkan pantai lagi berubah inikan pula manusia, Fatin. Abang tak salahkan Sarah. Abang pun salah juga tapi bagi abang semua ini adalah takdir dan abang pasrah," luahnya.

"Abang pasrah tapi dari apa yang Kak Julia bagi tahu nampak macam abang terlalu mengikut perasaan abang tanpa berfikir panjang," sindirku geram.

Kasihan Maisarah. Aku bangun untuk keluar dari biliknya.

"Fatin," panggil Abang Kamal lembut. Dulu, begitulah caranya memanggilku hingga aku adakalanya terperasan dia suka padaku.

"Maafkan abang. Abang tak hargai permata di hadapan abang dulu," lafaznya tanpa kuduga. Aku hanya tersenyum. Semuanya sudah terlambat untuk dikenang kembali. Aku hanya tersenyum.

"Fatin minta diri dulu. Jangan persiakan Mai. Dia perlukan abang sepenuhnya," pesanku lalu meninggalkan Abang Kamal sendirian di biliknya.

~~~~~~~~~~~~~~~

Langkahku laju menuju ke farmasi Watson's di Midvalley Megamall. Tiba-tiba aku terlanggar seseorang. Barang di tanganku jatuh. Aku mendongak sewaktu hendak bangun setelah mengutip barangku. Masing-masing terkedu. Aku renung wajah seraut wajah yang semakin kalut di hadapanku.

"Kak Fatin!" akhirnya namaku meniti di bibirnya.

"Apa khabar, Sarah?" tegurku tenang. Bertahun kami membawa diri rupanya masih ada sedikit rasa hormatnya padaku biarpun ada sejarah di sebalik perhubungan kami.

"Baik. Kak Fatin sihat?" tanyanya pula bagaikan tiada soalan lain yang menarik untuk ditanya.

"Alhamdulillah. Keluarga sihat?" Sengaja aku menduganya. Sarah menunduk lalu mengangguk.

"Ye ke? Keluarga mana yang sihat? Anak apa khabar? Bagaimana dengan suami?" ingin saja aku menanyanya begitu tapi aku masih waras untuk tidak menyakiti hati sesiapa pun meskipun hatiku telah dilukai.

"Tinggal mana sekarang?"

"Rumah mak. Akak dah kahwin?" Kali ini dia sudah mampu bersikap tenang.

"Insya-Allah. Anak berapa orang?" aku cuba mengorek rahsia.

"Seorang. Perempuan." Kami kembali senyap. Aku lihat Sarah menjeling jam di lengannya beberapa kali. Gelisah sekali kelakuannya.

"Hargai apa yang telah jadi milik kita, Sarah. Kita takkan dapat barang yang sama walaupun kita telah gantikan dengan yang baru. Sekali kita silap, tak bermakna kita tak boleh silap sekali lagi. Akak pergi dulu," pesanku. Sarah hanya membatu. Barangkali benar apa yang Kak Julia katakan.

Sarah telah berubah tapi aku tidak tahu apa yang membuatkannya menjadi begitu. Aku berpaling sejenak melihat langkah Sarah. Patutlah dia gelisah. Ada yang sedang menanti di sana. Wajah Sarah ceria merangkul lengan si jejaka.

Semoga kau tidak silap memilih, adikku.

~~~~~~~~~~~~~~~

Aku sedang menonton cd sewaktu kudengar ada orang memberi salam. Aku menjenguk ke pintu lalu menjawab salam yang diberi. Kelihatan Abang Kamal sedang mendukung Maisarah.

"Maaf, Fatin tak boleh ajak abang masuk. Fatin tinggal seorang je kat rumah. Abang tunggu kat luar sekejap ye," pintaku lalu menutup tv dan cd sebelum melangkah ke dapur. Aku keluar semula membawa dulang yang berisi air dan sedikit biskut.

Kami duduk di kerusi di taman mini ilham Mama. Maisarah sudah berada di pangkuanku. Abang Kamal hanya memandang sayu. Aku layan Maisarah sepenuhnya.

"Bila abang sampai? Abang dah sihat sepenuhnya?" tanyaku mengisi kesunyian di antara kami.

"Alhamdulillah. Malam tadi abang datang. Kebetulan Abang Ngah ada kerja kat sini. Abang saja ikut sementara nak habiskan cuti sakit. Lagipun Abang Ngah datang seorang. Dapat juga buat temankan dia," jelasnya.

"Nanti abang dah kerja, siapa jaga Mai?" tanyaku ambil berat.

"Insya-Allah, Kak Ngah nak tolong jagakan. Anak-anak dia pun dah besar. Semua dah sekolah. Ada juga dia kawan duduk kat rumah."

Aku hanya mengangguk. Maisarah mula merengek apabila biskut di tangannya sudah habis. Abang Kamal hulurkan biskut lagi ke tangan Maisarah.

"Abang datang ni ada hajat," tanpa kuduga Abang Kamal membuka cerita.

"Hajat apa?" tanyaku hairan.

"Abang nak lakukan sesuatu yang abang tak tunaikan dulu," jelasnya namun agak samar padaku.

"Apa dia? Rasanya abang tak pernah janji apa-apa dengan Fatin."

"Abang perlukan Fatin dalam hidup abang," akhirnya kata-kata itu terbit dari bibirnya. Sayangnya, aku terlewat menerima ungkapan bermakna itu. Aku hanya tersenyum.

"Fatin setuju?" tanyanya tanpa kuduga.

"Fatin senyum tak bermakna Fatin setuju. Kenapa pula abang perlukan Fatin? Bukankah abang anggap Fatin adik abang? Abang tak rasa pelik ke bila orang yang abang anggap adik tiba-tiba jadi isteri abang," sindirku.

"Tapi, abang sayangkan Fatin," dia separuh merayu.

"Sayang tak bermakna harus memiliki, abang. Fatin sayangkan abang tapi sayang Fatin tak ke mana. Fatin sedar siapa Fatin pada abang. Hanya adik. Fatin tak pernah lupa hakikat itu. Abang juga pernah cakap, dalam hati abang cuma ada Sarah. Dia paling layak untuk abang. Abang dah lupa?" aku sengaja mengungkit kisah lama. Abang Kamal mengeluh kesal.

Dari belakang Abang Kamal aku lihat sebuah kereta Wira berwarna kelabu sedang menuju ke arah rumahku. Aku tahu siapa yang datang.

"Abang, cinta macam sebuah pasu kristal. Sekali ia jatuh, berderai kaca di lantai. Lepas tu, kaca-kaca tu takkan jadi sebiji pasu seperti asalnya sebab walaupun kita cuba cantum semula ia dah cacat. Macam tu juga dengan cinta. Sekali kita kecewa dengan cinta tu, tentu kita tak mengharapkan pada cinta yang sama. Kita akan lupakan cinta itu ataupun kita akan beralih ke cinta lain. Fatin minta maaf sebab tak dapat tunaikan permintaan abang."

"Kenapa tidak? Belum cuba belum tahu. Tidak semua cinta macam tu, Fatin atau sebenarnya Fatin sudah jumpa orang lain?" tanyanya tidak puas hati.

Aku hanya tersenyum apabila melihat kelibat seorang jejaka keluar dari kereta lalu menghampiri kami.

"Assalamualaikum," dia memberi salam. Aku menghampirinya lalu menyalami tangannya. Abang Kamal menoleh. Tergamam.

"Waalaikumsalam. Kenalkan ini Abang Kamal. Adik Kak Julia. Yang cute ni, Mai, anak Abang Kamal. Abang Kamal, ini suami Fatin. Insya-Allah, kalau tiada aral melintang minggu depan kami akan bersanding." Mereka saling bersalaman. Aku tahu Abang Kamal kecewa tapi itu lebih baik dari memberi harapan yang tidak pernah ada. Aku mengangguk kepada Abang Amirul.

Mengiakan apa yang sedang bermain di fikirannya.

"Abang masuk sekejap, ye?" pinta Abang Amirul. Aku hanya membiarkannya.

"Abang," lembut aku memanggil Abang Kamal.

"Fatin minta maaf. Fatin tak boleh terima abang. Dari dulu sampai sekarang pun Fatin memang tak boleh terima abang. Cinta Fatin pada abang macam pasu kristal. Fatin tak mampu nak kembalikannya kepada bentuk yang asal.

”Kecacatan tu akan kekal macam tu. Sampai bila-bila pun. Fatin tak nak merampas hak orang lain. Carilah orang lain yang lebih berhak," putusku.

Abang Kamal mengambil Maisarah dari ribaanku.

"Maafkan abang. Abang sangka abang takkan tersilap lagi."

"Semua orang buat silap tapi kita kena belajar dari kesilapan yang pernah kita buat."

"Abang minta diri dulu, Fatin. Abang doakan semoga Fatin bahagia." Aku hanya mengangguk lemah.

"Terima kasih. Fatin juga berdoa abang akan lebih bahagia dari hari ini."

Abang Kamal berlalu meninggalkan aku. Lemah langkahnya menuju ke rumah Kak Julia selang tiga rumah dari rumahku.

"Amboi! Seronoknya dapat jumpa mata air lama, ye sayang," sindir Abang Amirul lalu duduk di sebelahku. Aku mencubit pinggangnya.

"Pasu kristal sayang dia dah pecahkan. Kalau digantikan dengan yang baru pun mungkin tak sama dengan yang lama. Tapi mangkuk kristal abang masih elok sayang simpan. Nanti kalau pecah, sayang cari pinggan kristal pula," balasku selamba.

"Amboi! Ada hati nampak," usiknya lagi.

"Siapa yang mulakan dulu? Abang ke sayang?" balasku tidak mahu kalah.

"Yelah, yelah. Dia je nak menang. Bertuah betul sayang abang ni," Abang Amirul mengalah. Aku tergelak.

"Memanglah sayang bertuah. Semuanya kena kristal," sambutku lalu berlari masuk ke rumah sebelum disakat dek Abang Amirul.

0 comments:

Ini Iklan.Silakn Tgk.

Tinggalkan Link Anda Disini