rss

Nama itu bermain lagi di fikiran ini buat kesekian kalinya. Di manakah kau abah? Wajahmu.... tutur katamu dan namamu.... tak pernah kukenali. Aku? Siapakah aku ini? Ahh... semua itu menyempitkan fikiranku. Aku sakit hati, terkilan. Apakah ini balasan yang harus aku terima daripada perceraian Mama dan Abah. Tapi kenapa aku? Kenapa kami tiga beradik yang menjadi mangsa, kenapa? Sesungguhnya aku rasakan dunia ini tidak adil bagiku. Lahir ke dunia ini tanpa seorang lelaki yang layak dipanggil abah. Bukannya aku tidak menerima qada’ dan qadar Allah tetapi aku tidak dapat menerima hakikat bahawa abah yang kuanggap selama ini tidak wujud.... yang selama ini kuanggap mati, rupa-rupanya masih hidup dan berada di bumi ini, di tanah Kelantan.

Aku terkilan. Sampai hati dia meninggalkan kami tanpa menunaikan hak kami terlebih dahulu. Kasih sayang seorang abah tak pernah kurasai. Aku sendiri tak tahu bagaimana rasanya mempunyai abah, bagaimana rasanya dibelai oleh abah atau bagaimanakah rasanya dimarahi oleh abah. Sungguh aku tak tahu dan sedikitpun tak dapat aku bayangkan. Aku benci abah! Aku benci!!!!

Sebelum ini tak pernah aku tahu yang aku ada abah. Aku tak tahu yang abah pernah berkahwin dengan Mama dan aku tak tahu yang abah pernah ceraikan Mama. Aku tak tahu bahawa abah sebenarnya telah wujud berbelas-belas tahun dahulu.

Setiap kali mengingatkan peristiwa itu, aku pasti menangis. Hati ini tiba-tiba menjadi pilu. Pilu dengan tindakan abah. Sungguh aku pilu dilahirkan tanpa seorang abah. Bukan abah tak ada. Lelaki itu ada, tetapi tak pernah ada dalam hidup aku, dan tak pernah ada dalam hatiku.

Pada usiaku sembilan tahun aku terkeliru. Semuanya kerana abah. Apabila cikgu tanya apa pekerjaan abah, aku tergamam. Tiada apa yang dapat kuluahkan. Dan aku masih ingat apabila cikgu menyuruh aku balik tanyakan Mama pekerjaan abah. Kenapa soalan itu yang dia tanya, kenapa? Kenapa persoalan tentang abah dibangkitkan, sedangkan aku tidak tahu apa-apa tentang abah. Sebenarnya, aku tak tahu apa yang nak ditanya. Dan segalanya terjawab apabila aku menggeledah almari Mama. Aku baca segala apa yang selama ini tak pernah kupeduli. Ya... aku dah tahu sekarang. Abah seorang ahli perniagaan. Tapi siapa abah? Sehingga kini tak dapat kujawab persoalan itu.

Aku masih lagi terkilan. Dia tinggalkan aku pada ketika aku masih belum lahir lagi di dunia ini. Aku dapat rasa itu semua. Aku dapat rasa betapa pedihnya hatiku dengan tindakan abah. Abah tinggalkan tanpa sebesar kuman pun kasih sayang untukku kenang. Abah kejam. Terlalu kejam. Kerana abahlah aku sering menangis.... kerana abahlah aku selalu disindir dan diejek kawan-kawan. Kerana abahlah aku tidak pernah mengaku bahawa dialah abahku. Bagaimana aku hendak mengakui statusnya sebagai ayahku sedangkan aku tidak pernah mengenali dirinya. Aku tak pernah merasai kasih sayang dan yang lebih memilukan, aku tak pernah kenal wajahnya.

Apakah, ada rasa kasihku untuk abah? Bagiku sama ada abah ada atau tidak semuanya sama. Tapi itu dulu. Itu sewaktu aku kecil, sewaktu aku tidak mengerti apa-apa. Tapi sekarang...walaupun sudah berkali-kali aku katakan yang aku benci abah, hakikat sebenarnya masih ada lagi sedikit perasaan untuk menyayangi seorang abah. Sudah berkurun lamanya aku simpan perasaan ini. Sungguh tak dapat aku nafikan bahawa aku amat dahagakan kasih sayang seorang abah.

Aku berhenti membaca apabila terdengar ketukan di pintu bilikku. Segera kusimpan diari yang selama

ini menyimpan segala rahsia hatiku.

“Boleh akak masuk?”

“Ya... masuklah” jawabku ringkas. Kak Hana masuk dan mendekatiku.

“Kak tak usahlah memujuk Sue lagi. Sue tak akan jumpa dia kak. Sue tak akan terima dia kak,” aku seakan-akan merayu kepada Kak Hana. Kak Hana hanya tersenyum memandangku.

“Sue.... kenapa ni? Dia kan abah kita, kenapa pulak Sue tak nak jumpa abah?” Kak Hana menyoalku lembut.

“Sue tak suka dia kak... Sue benci! Dulu dia yang buang kita kan? Kenapa pula kita harus terima dia kembali?” Air mataku menitis mengenangkan tindakan abah 16 tahun dulu. Kak Hana membelai rambutku lembut. Aku menangis teresak-esak.

“Abah dah insaf, Sue. Dia dah kembali ke pangkal jalan. Mengapa tidak kita beri peluang kepada abah untuk menebus kesalahannya dulu?” Kak Hana tenang.

“Sue ada alasan tak nak jumpa dia, kak. Kak Hana dan Kak Ina pernah merasa kasih sayang abah, tetapi Sue macam mana? Sue tak pernah kak, tak pernah!!! Dia,,, dia sendiri pun tak pernah tahu bahawa Sue wujud kan? Kan! Kak, Sue terkilan kak, antara dia dan Sue tak pernah ada kenangan bersama dan antara kami tak ada apa-apa yang nak dikenang.” Aku meluahkan segala apa yang selama ini terpendam di hatiku kepada Kak Hana.

“Kak Hana tahu. Kak Hana faham keadaan Sue. Kak Hana harap Sue faham keadaan abah ketika itu.... Betul Sue benci abah?” Aku senyap. Memang aku benci abah tapi...

“Sue dah besar, dah tahu fikir yang mana baik dan yang mana buruk. Jadi Kak Hana harap Sue fikirlah baik-baik ye. Abah ada kat luar menunggu Sue dan keputusan ada di tangan Sue.” Kak Hana bangun dan menapak di pintu bilik.

“Satu lagi... jangan nafikan kasih Sue pada abah, hmm?” Kak Hana terus keluar.

Dua minit berlalu...lima minit...10 minit... Aku bangun dan mengesat air mata dan melangkah keluar dengan penuh yakin. Semua mata tertumpu ke arahku termasuk abah.

“Sue dah buat keputusan...” Semua menanti dengan tidak sabar.

"Sue tak boleh terima abah...,” kata-kataku mati di situ tanpa menghiraukan mata-mata yang melihat ke arahku. Aku berpaling untuk berlalu dari situ dan tiba-tiba langkahku terhenti. Aku berpaling semula. Aku pandang wajah mereka semua termasuk abah.

“Melainkan.... abah kahwin semula dengan Mama.” Aku mengakhiri kata-kataku pada pagi yang tenang dengan sebuah sinar yang suci dan aku tahu selepas ini aku akan bahagia hidup bersama Mama, Kak Hana, Kak Ina dan yang terkini..... ABAH! Aku pasti selepas ini aku akan mendapat kenangan dengan abah dan kasih sayang daripada abah. Kasihku pada abah tidakku nafikan.

0 comments:

Ini Iklan.Silakn Tgk.

Tinggalkan Link Anda Disini